Co je to lead, lead generation a lead marketing

Co je to lead, lead generation a lead marketing

Jdete po trhu kolem stánků, některé míjíte bez většího zájmu, ale k jednomu vás něco přitáhne. Je jedno, jestli je to vůně, příjemný vzhled prodávajícího nebo to, že vyvolává a láká zákazníky na své zboží. Důležité je, že v tuto chvíli se stáváte leadem. Prodejce získal vaši pozornost a je teď na něm, jestli vás přiměje nakoupit.

Podobně to funguje i v onlinu. Při brouzdání po internetu nebo klikáním na reklamy na váš web přichází řada uživatelů. Někteří rychle odchází, jiní se zdrží, protože je zaujmete. Třeba i tak, že vám na sebe nechají kontakt. Z anonymního uživatele se stává lead.

Co je to lead

Pojem lead se používá v obchodu či marketingu a označuje se tak potenciální zákazník, který projevil zájem o váš produkt nebo službu. Tím se postavil na startovní čáru obchodního procesu. Ještě není vaším zákazníkem, ale máte ho zaháčkovaného, a pokud s ním budete dál dobře pracovat, zákazníkem se časem stane.

Lead generation a lead generation marketing

Už samotné získání kvalitního leadu (lead generation nebo také generování leadů) není snadné. Zabývá se tím celá marketingová disciplína – lead generation marketing. Zahrnuje různé taktiky přivádění potenciálních zákazníků a jejich přípravy na zobchodování. Patří sem například:

  • content marketing (články, newslettery, videa, podcasty a jiné),
  • SEO strategie,
  • PPC reklamy nebo reklamy na sociálních sítích,
  • cold calling nebo cold e-mailing.

Jakmile anonymního uživatele přilákáte, je čas naservírovat další návnadu. K tomu slouží lead magnety –⁠ výhody, které nabídnete výměnou za kontakt. Jako magnety na kontakty se používá:

  • odběr newsletteru,
  • stažení e-booku,
  • slevový kupón,
  • kurz nebo webinář,
  • šablona, návod nebo checklist.

Abyste věděli, jak postupovat, mrkněte na samostatný článek 10 způsobů, jak najít leady.

Lead management

Po získání leadu přichází na řadu lead management –⁠ budování vztahu s potenciálními zákazníky. Tady máte prostor na přesvědčování o kvalitách vašich produktů a posilování vnímání vaší značky jako autority v oboru. Vaším cílem je z nového kontaktu udělat lead, který o vás bude nasávat informace, a jakmile bude chtít nakoupit, rozhodne se právě pro vás.

Povědomí si u leadu udržíte například tím, že:

  • mu čas od času odešlete e-mail s tipy na zajímavý obsah,
  • požádáte o propojení na LinkedInu,
  • na sítích, kde se lead pohybuje, rozšíříte hodnotný edukativní obsah,
  • zacílíte na něj remarketingové reklamy,
  • zapracujete na brandingu a PR, aby si vás všimnul na co nejvíc místech.

Musíte však najít balanc mezi tím, kdy zákazníkovi předáváte hodnotné informace, které ocení, a kdy ho už otravujete. Pokud budete zarputile nutit k nákupu někoho, kdo o to zatím nestojí, brzy jej ztratíte a spolu s ním i čas a peníze, které jste do přesvědčování investovali.

Lead scoring a klasifikace leadů

Klíč tkví v poznání vašeho potenciálního zákazníka, jeho potřeb a toho, v jaké fázi nákupního procesu se nachází. Pokud od vás někdo začne odebírat newsletter, ještě to neznamená, že u vás chce nakupovat. Třeba ho jen zaujaly vaše články. Pokud si stáhne ceník nebo vytvoří poptávku, je na cestě k zobchodování mnohem dál.

K odhadnutí toho, jak daleko na cestě k nákupu leady jsou, slouží lead scoring. Díky němu leady rozdělíte následovně a podle zařazení s nimi dále pracujete:

  • marketingově kvalifikované leady (marketing qualified lead, MQL), které je potřeba na nákup teprve připravit, třeba zasíláním článků, ze kterých vás lépe poznají, zapamatují si vás a vzpomenou si na vaše produkty, jakmile se k nákupu odhodlají,
  • prodejně kvalifikované leady (sales qualified lead, SQL), které už jsou na nákup připravené a potřebují správně popostrčit, třeba nabídnutím slevy na nákup nebo nabídkou osobního setkání s konzultantem.

Postup při skórování leadů jsme podrobně popsali v článku Co je to lead scoring a jak se používá.

Udržovat přehled v leadech vám pomůže CRM. Díky němu vám bude u každého leadu na první pohled jasné, v jaké fázi obchodního procesu se nachází. Lépe tak odhadnete, jak postupovat a jaké máte šance na uzavření obchodu. Každé solidní CRM si můžete zdarma vyzkoušet.

Vyzkoušet CRM