Co (ne)funguje při vedení obchodního týmu?

Co (ne)funguje při vedení obchodního týmu?
Chcete si ověřit, zda v současnosti vedete váš obchodní tým nejlépe, jak to jde? Zajímá vás, co opravdu funguje a co naopak ne? Specialista na obchod a CEO firmy Každý Prodává, Petr Bernadič, pro vás sepsal své know-how a dlouholeté zkušenosti.

3 chyby, kterých se často dopouštějí obchodní ředitelé a manažeři

1️⃣ MIKROMANAGEMENT

Nikdo z nás není rád pod drobnohledem a vaši zaměstnanci nejsou výjimkou. Dejte jim dostatečnou autonomii a tím i důvěru. Pokud jako vedoucí pracovník budete trávit veškerý svůj čas kontrolou práce svých podřízených, pak se přirozeně nemůžete soustředit na strategické rozhodování a řízení celkových cílů týmu a firmy. A to by byla přece škoda. 🤷🏻‍♀️

2️⃣ PŘEKRAČOVÁNÍ HRANIC

Vytváření pracovní kultury, která by mohla vést k vyhoření, není dobrý nápad. Vaši zaměstnanci si zaslouží, abyste respektovali jejich volný čas a delegovali na ně takové množství práce, které dokážou zvládnout. Rozhodně po nich nechtějte, aby byli dostupní 24/7.

Každý z nás sní o perfektním work-life balance, tak to svým zaměstnancům dopřejte a zároveň nezapomínejte ani na sebe. Pokud něco opravdu hoří, v „Job Description" si jasně stanovte i to, kdy a za jakých okolností je v pořádku napsat či zavolat i mimo pracovní dobu. Těchto případů by však mělo být opravdu co nejméně. 

3️⃣ NEDODRŽENÍ SLIBU

„Sliby –⁠ chyby" ve vedoucí roli opravdu neplatí. K tomu, abyste vybudovali pevnou důvěru, se musíte snažit vždy dodržet to, co slíbíte. Nicméně víme, že nikdo není dokonalý. Proto pokud nastane situace, kdy nebudete moct dodržet to, k čemu jste se zavázali, jasně to komunikujte a předložte důvody, proč to nelze. 

5 klíčových faktorů pro úspěšné vedení týmu

MENTÁLNÍ DOHODA

Sepsání popisu pracovní pozice pomáhá nastavit společná očekávání. Definuje, jak by měla být práce vykonávána a ošetřuje konkrétní postupy pro případ, že by někdo neplnil své úkoly. A to platí jak pro vás jako vedoucího, tak pro členy vašeho týmu.

Doporučujeme jasně a dopředu komunikovat, že i vy jako vedoucí můžete být konfrontováni, pokud nebudete dostatečnou podporou pro své lidi.

Vaše „Job Description" může vypadat následovně:

Své lidi chci posouvat a proto vím, kam oni chtějí směřovat. 

Když projekt obchodníka nefunguje, přináším návrhy na zlepšení. Nejsem tu pro to, abych někoho kritizoval. 

Řeším vždy jen věci, které mám ve svých rukou. Řeším svou akci, reakci a postoj. 

Tvořím takové prostředí, kde se mnou obchodníci mohou upřímně komunikovat a sdílet své nápady. 

Dávám dostatečné množství autonomie každému z nich. 

MOTIVAČNÍ KOMUNIKACE

Tohle se může jevit jako zcela jasný bod, nicméně většina vedoucích s ním stále zápasí. Komunikovat byste měli především vizi firmy a také to, jak do ní spadají vaši zaměstnanci/kolegové. Ví váš tým, proč dělají to, co dělají? Vidí se v tom? Do jakých konkrétních aktivit je můžete angažovat, aby se cítili více zapojení? 

  • Udržujte pravidelnou a otevřenou komunikaci se svým týmem, a to nejlépe na předem daných mítinzích.
  • Dávejte konstruktivní zpětnou vazbu a ptejte se i na feedback na vaši práci a podle ní se zařiďte. 

REPORTING A DATA

Pokud nebudete mít jasná čísla, těžko budete vědět s jistotou, zda něco funguje či ne. Jako správný manažer jste zodpovědní za výkonnost vašeho týmu i jednotlivých zaměstnanců. Sledujte proto dílčí části procesu, pravidelně je analyzujte a vyhodnocujte, jak se vyvíjí v čase. Navrhujte změny, které vám pomohou dosahovat kýžených výsledků.

JDĚTE PŘÍKLADEM

Ač to zní jako naprostá samozřejmost a podobnou věc jste museli slyšet už asi 1000x, řekněme si to ještě jednou. ☺️ Jako leader máte vliv na to, jak moc nebo málo je váš tým motivovaný, produktivní a také na to, jak se rozvíjí. Podporujte lidi v jejich vzdělávání a sami se posouvejte. Vyrazte mimo svoji bublinu a potkávejte se se zajímavými lidmi mimo váš byznys. Dopřejte si workshop, vyrazte na konferenci, zorganizujte pro sebe a svůj tým workshop na míru –⁠ neustále rozvíjejte své know-how a dovednosti. Objevujte, tvořte, inovujte. Váš tým určitě ocení to, že mají ke komu vzhlížet. 

NASTAVTE SI PRIORITY

Základem je, abyste si vy uměli určit, co je prioritní a co ne. Správné plánování času a prioritizace úkolů pomáhají efektivně využívat čas a zvyšovat produktivitu. Tím se maximalizuje pravděpodobnost úspěšného splnění cílů a úkolů, které jsou pro vás jako manažera stěžejní. Naučte se prioritizovat s tímto pracovním sešitem (zdarma ke stažení).

Pro nikoho totiž není motivační mít manažera, který neumí řídit ani svůj čas a energii. Dejte prioritizaci prioritu. 💪

Závěrem 

Vedení obchodního týmu je komplexní úkol, který vyžaduje širokou škálu dovedností a znalostí. Snažte se tedy být respektující, důvěryhodní a komunikativní vedoucí. Aby váš tým mohl fungovat naplno a efektivně, vyvarujte se výše zmíněným chybám.