Forma telefonu

 
Váš jazyk a tón udělají s člověkem na druhém konci zázraky. Vypilujte formu telefonátu k dokonalosti.

Druhým bodem pro úspěch v telefonování je forma toho telefonu a tón vašeho hlasu. V prvních pěti, deseti sekundách si lidé budou často škatulkovat, jestli jim chcete něco prodat a jste takový ten manipulativní obchodník nebo někdo z call centra, anebo jestli jim volá člověk, který s nimi chce vést dialog a chce se zeptat na nějaké otázky v souvislosti s produktem nebo službou. Tudíž ta forma toho telefonátu a tón hlasu je velice důležitý.

Co nedělat? Když se bavím s lidmi o telefonátech, které je štvou, tak je mají často spojené s formou call centra. S tím, že ten telefonát je monotónní, sterilní, je to hyperkorektní, že ti lidé nedělají vlastně chyby v tom telefonování. To je ta první věc, které bych se vyvaroval.

Tu druhou věc jsem nazval jako "neupřímné obchoďáctví", že jste v tom telefonátu takoví až moc pozitivní, usměvaví. Což je taky divné, když voláte voláte lidem, se kterýma jste se nikdy ještě osobně neviděli.

Ta třetí věc je, že když jste nervózní, tak máte tendenci mluvit rychleji. Tudíž doporučuji v telefonátu zpomalit.

Když to přehodím naopak, tak zkuste být v tom telefonátu osobití, mějte tón hlasu stejný, jako máte když se bavíte s kamarády na pivu nebo na kafi, zkuste v tom telefonátu zpomalit a pracovat s tichem, a zároveň mějte hravý tón hlasu, jakousi variabilitu, protože ta v lidech vyvolává emoce.

Jinak Vám ještě chci ukázat tři typy hlasu, o kterých mluví Chris Voss ve své knížce Nikdy nedělej kompromisy. On říká, že jsou tři typy hlasů. Ten první je asertivní, což je takový přímý, direktivní, který rovnou vynechte, protože je konfrontační. A pak jsou dva tóny hlasu, které jsou použitelné do telefonování. Ten druhý je pozitivní a hravý tón hlasu. Ten vzbuzuje v lidech emoci, vyvolává v nich akci a doporučuji ho používat ve většině toho telefonátu. Ten třetí tón hlasu nazval jako hlas nočního DJ. Takový ten klidný, pomalý tón hlasu, kdy mluvím pomalu a jistě. Tady říká, že ten tón hlasu vyzařuje sebevědomí a je důležité ho aplikovat, když potřebujete po druhém člověku udělat nějakou akci, nějaké rozhodnutí. Tento tón hlasu doporučuji třeba na začátku telefonu, anebo na konci, při domlouvání termínu schůzky.