Jak na výtahovou řeč?

 
Obchodník se neobejde bez perfektně nablýskaného sales-pitch. Řiďte se těmito radami a vypilujte ho k dokonalosti.

Posledním tématem k networkingu je výtahová řeč, neboli anglicky "elevator-pitch". Tento název vznikl z toho důvodu, že v Americe jsou mrakodrapy a lidi tam hodně jezdí výtahem. A někdy se stává to, že v tom výtahu můžete jet s extrémně zajímavým člověkem, se kterým chcete navázat vztah. Máte pouze půl minuty nebo minutu na to, abyste toho člověka zaujali. Proto elevator-pitch, nějaká krátká a jednoduchá prodejní řeč. Takhle by asi zněla definice.

Může se vám stát, že na networkingu se potkáte s někým, kdo vám v minutě velice dobře prodá a vysvětlí to, co dělá. Přemýšlejte nad tím, jestli to říkal poprvé a nebo jestli to má natrénované. Často se mi stává, že ti lidé, kteří mají silnou elevator-pitch, si ji promýšleli, napsali, a potom třeba trénovali před zrcadlem nebo před kolegy. Je to podobné, jako když se koukáte na Messiho nebo na Ronalda v televizi a říkáte si, že ti borci jsou talentovaní, ale už nevidíte za tím tu hromadu tréninku.

Z mého pohledu v obchodě, je elevator-pitch jeden ze základních nástrojů. Kdyby mě ve tři ráno probudili, tak to co bych si měl pamatovat, je v jedné minutě zajímavě říct, čemu se věnuji a co dělám.

Mám pro vás jednu takovou metodu na to, jak stavět elevator-pitch. Můžete si ji postavit, jak chcete, ale tato metoda vám to pomůže víc strukturovat. Ta první otázka, na kterou si odpovězte, je, co děláte. Snažte se vlastně popsat co děláte, aby si to mohli lidé někam zařadit. Aby si vás vlastně mohli zařadit do nějaké oblasti, kterou už znají.

Ta druhá otázka je, pro koho to děláte. Můžete říct třeba nějaké klienty nebo reference, které máte za vaší práci. Cílem této otázky je to, aby si lidi dokázali představit jaký máte záběr, na jaké firmy se zaměřujete.

Třetí oblast je, jaký je přínos toho, co děláte. Tady je dobré vybrat jeden, dva benefity a jasně odkomunikovat, jaký je výstup vaší práce. Takže co děláte, pro koho to děláte, a jaký to má smysl nebo užitek? Tohle když dokážete v jedné minutě zkombinovat s nějakými příklady a příběhy, tak vaše elevator-pitch bude pravděpodobně silná.

Další doporučení k elevator-pitch je kontext. Kontext je extrémně důležitý a vlastně může tu vaší elevator-pitch hodně měnit. První věc, na kterou si dát pozor, je cílová skupina. Někdy můžete být na networkingu, kde můžou být lidé, kteří absolutně neznají váš obor. Vy třeba prodáváte v IT a budete na akci, kde budou pouze účetní. I přesto tito lidé můžou být zajímaví, protože když pochopí to co děláte, tak vás můžou doporučit šéfovi obchodu, marketingu, nebo IT ve svojí firmě. Takže je důležité umět i těmto lidem vysvětlit to, co děláte. Ale to, co doporučuji, je určitě volit jiná slova, ne tak odborná slova, možná použít víc příkladů, možná víc analogií. Naopak, když se budete bavit s lidmi z oboru, tak můžete používat odborná slova a odbornou terminologii.

Další věc je délka. Někdy i minuta může být strašně moc. Pokud jste ve skupině lidí a oni se vás zeptají co děláte, tak byste, podle mě, tu elevator-pitch měli zvládnout maximálně ve dvaceti, třiceti sekundách. Takže volte správnou délku podle určitého kontextu.

Ta poslední věc je cíl. Někdy elevator-pitch může být víc v prodejně zaměřená, může to být třeba na začátku schůzky. Víc prodávám to, co dělám. Někdy může být vyloženě postavena na tom, že edukuji své okolí a vysvětluji obor, kterému se věnuji nebo témata, kterým se věnuji a chci druhou stranu edukovat.

Takže toto jsou tipy na elevator-pitch. Je důležité ji mít napsanou a natrénovanou. Využijte strukturu, kterou jsem vám doporučoval a přemýšlejte nad specifickým kontextem.