Jak vytvářet hodnotu?

 
Kontakty jsou jako pokojové rostliny. Pokud o ně nepečujete, uschnou. Zjistěte, jak na to.

V této části se pojďme podívat na to, jak posilovat vztah. Z mého pohledu je jádro budování a posilování vztahu ne v tom být zajímavý, ale v tom zajímat se a být prospěšný pro ostatní. Je to o tom změnit ten mindset z toho, jak ostatní mohou pomoci a posunout mě, na to, jak já můžu posunout ostatní. Tady tomu se říká tzv. reciprocita.

K reciprocitě mám příběh, kdy lidé z hnutí Hare Krišna ve Spojených státech vybrali nejvíce peněz na tom, že chodili po amerických letištích a dávali lidem zadarmo růže. Vždy, když lidé dostali tu růži, byli rádi a oni vytáhli kasičku a řekli "Aataké nám můžete přispět na naši organizaci". Pro lidi bylo fyzicky nepříjemné, když něco dostali, nedat lidem něco zpátky. Potom tu růži vyhodili do koše, protože ji nemohli mít v letadle, lidé z hnutí Hare Krišna to vybírali z košů a měli růže zadarmo. A v reciprocitě je, podle mě, to jádro budování vztahu.

Ukazuje se však, že pokud byste dávali lidem na networkingu nějaké dárky, tak tu reciprocitu nemusíte vybudovat. Ukazuje se, že jsou takové tři parametry, které pomáhají vybudovat silnou reciprocitu. Ten první parametr je smysluplný, druhý nečekaný a třetí osobní. Já to vždy přirovnávám k tomu, když mi lidé přeji k narozeninám. Mám pár kamarádů, kteří mi vždy k narozeninám nenapíšou SMSku nebo zprávu na zeď na Facebooku, ale zavolají mi. Je to pro mě smysluplné, protože mám narozeniny. Je to trošku nečekané, protože často čekám zprávu a je to hodně osobní. A vždycky ve mně vytvoří větší radost, než kdyby mi poslali tu zprávu na zeď.

Taky se ukazuje, že nevytvoříte reciprocitu tím, že budete dávat zákazníkům víno před Vánocemi. Protože to možná není smysluplné pro každého, určitě to není nečekané, protože víno každý čeká, a úplně to není osobní. Takže koukejte se na vytváření reciprocity v souladu tady s těmito třemi parametry.

Celkově si myslím, že každý z nás může vytvářet nějakou hodnotu svému okolí, a to je právě ta reciprocita. O co se vždy snažím na networkingu, je vytvořit hodnotu tím, že buď se snažím někomu něco doporučit, když je to relevantní. Buď nějakou akci, networking, třeba to může být i restaurace, nebo nějaká knížka. Každý z nás má nějaké know-how. Já mám třeba know-how v oblasti vzdělávání a consultingu, takže můžu dát lidem nějakou radu nebo pomoc, co jsem třeba řešil někde ve firmě. Můžu nasdílet nějaké know-how. Pokud jste třeba realitní makléř, tak vy zase máte to know-how třeba v oblasti realit nebo nemovitostí a můžete stejně pomáhat lidem svými znalostmi.

Třetí věc, já třeba rád lidi propojuji. Taky tím může vznikat reciprocita. Se svými klienty, dodavateli, nebo známými. A nebo to může být inspirace, že jim pošlete nějaké video na TEDu, doporučíte nějaký článek a tak dál.

Takže takto se koukejte na to, jak vy můžete vytvářet hodnotu, a ta hodnota potom vytváří vztah.