Každý zákazník má právo se svobodně rozhodnout, jestli si nabízenou věc nebo službu koupí. Někteří obchodníci se bohužel stále snaží prodat za každou cenu a někdy se při tom pohybují za hranou zákona. Přečtěte si, na co si dát při obchodování pozor a jak se vyhnout nekalým obchodním praktikám, za které vám hrozí pokuta.
Kdy jsou obchodní praktiky nekalé
Obchodní praktiky zahrnují jednání a komunikaci, která vede k nabízení produktů a služeb. Pokud takové jednání narušuje nebo ohrožuje postavení spotřebitele, jde o nekalé obchodní praktiky.
Abychom mohli jednání označit za nekalou obchodní praktiku, musí splňovat dva znaky:
- odporuje požadavkům odborné péče, tedy je v rozporu s tím, co by zákazník od profesionálního prodávajícího očekával,
- ovlivňuje rozhodnutí spotřebitele, který by se bez takového jednání nejspíš rozhodnul jinak a zboží nekoupil.
Pokud tedy nejednáte tak profesionálně, jak by od vás zákazník čekal, a vaše nepřesné či neúplné informace ho přimějou ke koupi, i když by se s dostatkem informací v klidu rozhodnul jinak, dopouštíte se nekalých obchodních praktik.
Klamavé a agresivní obchodní praktiky
Zákon o ochraně spotřebitele přesně určuje, které praktiky jsou nekalé. Rozlišuje také dva typy nekalých obchodních praktik:
- klamavé obchodní praktiky, při kterých obchodník používá nepravdivé údaje o produktech a službách, nebo pravdivé informace podává tak, že v celkovém kontextu zákazníka mohou oklamat, nebo zamlčuje informace,
- agresivní obchodní praktiky, při kterých obchodník zákazníka nutí a nepatřičně ovlivňuje, obtěžuje, vyvíjí na něj nátlak, a tím mu zhoršuje možnost se svobodně rozhodnout, nebo pokud využívá nepříznivé situace zákazníka k tomu, aby mu produkt prodal.
V zákoně je také tzv. černá listina nekalých obchodních praktik, tedy výčet takových praktik, které jsou nekalé vždy a nemusí se přezkoumávat. Doporučujeme si zákon projít a ověřit si, že žádnou zakázanou praktiku nepoužíváte.
Nekalé obchodní praktiky – příklady
Mezi nekalé obchodní praktiky například patří aktivity, kdy:
- zákazníka přesvědčujete, že vaše produkty mají vlastnosti, které ve skutečnosti nemají (a zákazník to zjistí až po uzavření smlouvy a zaplacení),
- využíváte tzv. vázané nabídky, kdy spolu s produktem nutíte zákazníka koupit ještě další příslušenství, o kterém tvrdíte, že je pro produkt nezbytné, i když není,
- klienta přimějete nakoupit na základě výzvy, že zboží bude možné koupit pouze nyní nebo po omezenou dobu, takže mu znemožníte se v klidu rozhodnout,
- zašlete klientovi zboží nebo zpřístupníte službu na vyzkoušení aniž by si ji objednal a následně vyžadujete, aby za ni zaplatil.
Jak se nekalým obchodním praktikám vyhnout
Zákazník se může bránit právní cestou a vyžadovat například náhradu škody nebo vrácení peněz. Obchodník navíc může dostat pokutu až 5 milionů korun.
Jako obchodník se nekalým praktikám vyhnete tak, že je zkrátka nebudete používat. Tedy že si ověříte, že vše co děláte, je v souladu se zákonem o ochraně spotřebitele. Místo nekalých praktik si natrénujte techniky, které jsou v pořádku a na schůzce s klientem vám pomohou.