O cloudu, zveřejňování platů a kometě. Předvánoční rozhovor s ředitelem RAYNETu

O cloudu, zveřejňování platů a kometě. Předvánoční rozhovor s ředitelem RAYNETu
Rádi bychom vás před koncem roku pozvali do zákulisí RAYNETu. Nebojte se, žádné bilance, proslovy ani poselství. Jako pojistku proti nudě a patosu jsme našeho ředitele předběhli a ušili na něj předvánoční rozhovor s naším oblíbeným žurnalistou Martinem Brablecem. Přejeme příjemné čtení s nahlédnutím pod RAYNETí pokličku.

Martine, jak ve firmě vypadá závěr roku 2013?

Jako ve zrychleném filmu. Zrovna dnes jsme se na poradě zastavili a uvědomili si, že je konec roku stejně hektický jako loni. A to jsme si tehdy říkali, že příští rok už takhle ne. Zato se ale děje spousta věcí.

Co z nich bylo z tvého pohledu nejdůležitější?

Získali jsme několik set nových uživatelů pro RAYNET Cloud CRM, což je zhruba 50% meziroční růst.

Museli jste zároveň s růstem počtu klientů rozšířit i tým?

Ne! To je krása cloudových služeb. Ani rychlý nárůst zákazníků nutně neznamená potřebu nových kapacit. Naopak to pro nás znamená získání dalšího prostoru pro zlepšování a inovace. Máme silný vývojářský tým, který se může s růstem cloudové komunity více věnovat inovacím.

Takže čím více lidí bude cloudové CRM používat, tím lepší bude?

Naším snem je mít u RAYNET Cloud CRM dostatek zákazníků na to, abychom z něj udělali službu, pro kterou nás budou doslova milovat.

A kolik to je?

Kdyby jich bylo čtyřikrát tolik, co teď, tak bych byl desetkrát spokojenější. Ale každý krok, kterým se k tomu cíli dostáváme, nás nabíjí optimismem.

Myslíš, že bude tak rychlý růst pokračovat?

Musí! [smích] S povděkem vždy sledujeme vyjádření expertů z Apple, Microsoftu, IBM a dalších obřích IT firem, kteří říkají v podstatě to samé: že cloud není žádným módním trendem nebo přechodnou vlnou, ale zkrátka novou formou distribuce softwaru, která bude v budoucnost zcela dominantní a určující. Co dodat?

Kam se teď ubírá trh s cloudovým softwarem?

Po všech stránkách se zvětšuje. Ještě před pár lety bylo pro zákazníky těžko představitelné, že by jim nějaká „univerzální služba“ řídila sklady nebo výrobu. Rozvoji cloudu samozřejmě velmi fandíme.

Je možné, aby specializované cloudové služby vznikaly na českém trhu a pro české firmy? Dokážou se v tak malém rozsahu uživit?

To je otázka do pranice. Asi je to odlišné produkt od produktu a záleží i na ambicích té které firmy. Osobně si myslím, že když firma dělá cloudovou službu, tak má být celosvětová. Neexistuje důvod, proč by měla fungovat pouze na jednom lokálním trhu.

Uvidíme tedy RAYNET Cloud CRM i za hranicemi?

Samozřejmě!

A kdy to bude?

Kéž by to bylo včera! Interně jsme si stanovili nepřekročitelný termín na jaro 2014.

Do které země míříte?

Začínáme s anglickou verzí. Původně jsme si mysleli, že tím v podstatě automaticky pronikneme do celého anglofonního světa. Po prvních zkušenostech a konzultacích se ale ukazuje, že to bude nejspíš úplně jinak, a že nás teprve čeká velké poznání.

V jakém smyslu?

Oslovit zákazníka v USA, Austrálii a třeba Indii zároveň je pro internetový marketing jemně řečeno „nelehký úkol“. Budeme proto cílit na velmi konkrétní regiony a svou pozici budovat postupně. Jde to dokonce tak daleko, že se teď se zahraničními konzultanty bavíme o cílení na úrovni jednotlivých států USA. Jestli má někdo zájem, zavolejte za půl roku – rádi vám řekneme, na co jsme přišli, a třeba vám ušetříme pár měsíců trápení [smích].

Chystáte příští rok ještě nějakou novinku podobného kalibru?

Ano, znovu vymalovat a nalepit na zdi velkoplošné samolepky. Už asi tři měsíce nás uhání dodavatel a my si pořád ne a ne vybrat barvu.

Teď vážně - máme jediný cíl, spustit mezinárodní verzi RAYNET Cloud CRM. To ale neznamená, že bychom zanedbávali vše ostatní. Hodně se věnujeme zákaznické podpoře a on-line marketingu; velkou změnu vidím i ve vývoji týmu. Cítím, že jsme na jedné vlně.

Martin Bazala

Slyšel jsem něco o zveřejňování mezd…

To jsi slyšel dobře. Od nového roku budou platy včetně všech benefitů sdílené v rámci celého týmu. Týká se to dokonce i majitelů společnosti. Poprvé jsem se o té myšlence zmínil zhruba před rokem, párkrát jsme se o ní bavili, ale až na jedné z posledních porad někdo zveřejnění mezd znovu nadhodil. A všichni zvedli ruce, že to chtějí. Mám z toho radost.

Co si od toho slibuješ?

Je to možná poslední zásadní krok na cestě k otevřené firmě. Tedy takové, kde všichni vědí, jak se jí daří, znají všechny strategické plány, můžou se k nim vyjadřovat, nemají problém sdělit si kritiku, nebo si říct o větší zodpovědnost. Zjednodušeně řečeno vycházíme z toho, že všichni chceme to stejné – ať se RAYNETu skvěle daří. A taky z toho, že více hlav, více ví.

Zveřejnění platů tedy navazuje na další podobné kroky?

Začali jsme u sdílení firemní strategie a pokračovali otevřením účetnictví, respektive veškerých ekonomických výsledků, zveřejněním business plánu, zrušením tradiční organizační struktury nebo třeba otevřením všech firemních porad komukoliv z kolegů, kdo o to má zájem. Může to znít trochu šíleně a ani já si samozřejmě nemyslím, že to je cesta pro všechny. Nám to ale funguje skvěle.

Se zveřejněním platů je to podobné. Upřímnosti není v práci nikdy dost. Nechci, aby si v RANYETu kdokoliv cokoliv domýšlel a konstruoval. Chci, aby každý znal realitu, a pokud něco děláme špatně, aby na to mohl ukázat. To nás může posunout jenom k lepšímu. Máme navíc to štěstí, že se navzájem opravdu respektujeme. Bude to velký test komunikace a nedělám si iluze, že to první měsíc bude snadné, ale tak nebo onak to vnímám jako velmi zdravý krok.

Napadá tě něco, co se vám letos nepovedlo?

Je dobré se bavit i o neúspěších, i když popravdě jsem právě teď dost optimisticky naladěný… Mrzí mě, že jsme nestihli vydat mezinárodní verzi CRM už tento rok.

Hodně jsme se letos bavili o frustraci z toho, jak pomalu se některé dobré myšlenky dostávaly do praxe. Interně to označujeme jako problém komety. Máme hlad po zlepšení, a tak často po večerech a po nocích studujeme nové technologie, trendy, zahraniční konkurenci, testujeme nové postupy, čteme… Vzniká tak spousta skvělých nápadů, jak dělat věci lépe a efektivněji. To tvoří žhavé jádro komety.

Realita, tedy to jak se jednotlivé nápady skutečně uvádí do praxe, je pak chvost za kometou. Chvost se různě natahuje a zkracuje. Čím je delší, tím více nás frustruje. Musím přiznat, že se letos v některých obdobích chvost docela prodloužil a byl to boj nenechat se zbytečně semlít. Myslím, že to vyšlo, ale dokud se z komety nestane kulový blesk, tak spokojení nebudeme [smích].

Patříš mezi ty, kteří o Vánocích pracují?

Ano, ale jen se striktním pravidlem, že jen na tom, co mě vyloženě baví. Většinou rekapituluju uplynulý rok a nakopávám se na další. Letos ale bude program trochu jiný. Loni se nám těsně před vánoci narodila dcera a ta má naštěstí ještě úplně jiné představy o trávení volného času.

Máte už za sebou vánoční večírek?

Jasně! Jsme z Ostravy, takže to bylo tradičně na Stodolní. Loni jsme se sice odchýlili, ale volání divočiny nás přilákalo zase zpět na „místo činu“.