Jak se liší ERP a CRM: 5 hlavních rozdílů

Jak se liší ERP a CRM: 5 hlavních rozdílů

Oba systémy pomůžou vašemu byznysu, každý jinak. Přečtěte si, jaké jsou mezi nimi rozdíly. Lépe pak pochopíte, co vám který přinese, a zvážíte, jestli je potřebujete – oba, nebo jen některý z nich.

Co je to ERP a CRM

Na začátek krátké vyjasnění pojmů. Pod oběma zkratkami se skrývají informační systémy:

  • ERP (Enterprise Resource Planning) je centrální podnikový systém pro řízení procesů ve firmě. Řešíte v něm mimo jiné finance, účetnictví, výrobu, logistiku a distribuci nebo personalistiku.
  • CRM (Customer Relationship Management) je systém pro řízení obchodu a vztahů se zákazníky, ve kterém máte na jednom místě uložené informace o klientech a obchodních případech.

ERP řídí prakticky všechny procesy ve firmě, zatímco CRM se zaměřuje na obchod a zákazníky. Oba se doplňují, a tím zefektivňují fungování firmy a celý byznys.

Rozdíly mezi ERP a CRM

Při zvažování, který ze systémů potřebujete a využijete, vám pomůže pochopit rozdíly mezi nimi. Na ty se teď podíváme:

1) Velikost systému

ERP je komplexní podnikový software, automatizuje procesy a pomáhá s řízením firmy. Slučuje různé systémy do jednoho – máte v něm účetnictví firmy, správu financí, veškerou HR agendu a personální informace o zaměstnancích, podklady pro mzdy, ale i správu skladů a logistiku.

Součástí ERP může být i CRM modul zaměřený na sales a vztah s klienty. Slouží k evidenci informací o zákaznících, obchodních případů a zaznamenávání historie, kterou s klienty máte.

Samostatný CRM nástroj je mnohem jednodušší systém, který vás nezahltí množstvím funkcí. Hodí se proto i pro malé a střední firmy, pro které je ERP systém příliš robustní, ale už jim nestačí evidovat klienty a zakázky v excelu.

2) Zaměření systému

Zatímco ERP je zaměřené dovnitř firmy, CRM funguje ven k zákazníkům.

Pomocí ERP řídíte a automatizujete procesy celé firmy. Propojujete díky němu jednotlivá oddělení, která mezi sebou sdílí data a komunikují. Tím zefektivníte veškeré procesy a zvyšujete produktivitu zaměstnanců. ERP tak pomáhá zefektivňovat vnitřní procesy a administrativu, tím snižuje provozní náklady.

Také CRM usnadňuje sdílení informací napříč týmy, zejména obchodníků, marketérů nebo zákaznické podpory, protože v něm najdou všechny informace o klientech a zakázkách. Oproti ERP neovlivňuje vnitřní fungování firmy, ale zjednodušuje budování a udržování obchodních vztahů s klienty. Tím zefektivňuje obchod, zvyšuje výkon a zisky.

Například díky zaznamenané historii komunikace s klientem všichni ví, co se s klientem řešilo. Ten se cítí opečovávaný, to zvyšuje jeho spokojenost a loajalitu. Zkvalitnění obchodních vztahů pak znamená i zkvalitnění obchodů a tím vyšší zisky.

3) Data, která ERP a CRM používá

V každém ze systému pracujete s jinými daty. Znovu se vracíme k velikosti – ERP je robustní systém, který pracuje s komplexními a rozmanitými údaji. Máte v něm totiž prakticky všechna firemní data. Od účetnictví přes plány výroby a informace o produktech až po data o zaměstnancích.

V CRM evidujete pouze informace související s klienty a obchodními případy. Dále to mohou být data z marketingových kampaní a historie komunikace s klienty. V porovnání s ERP je to jen zlomek údajů.

4) Kdo ERP a CRM využívá

ERP je důležitý pro hladký chod celé firmy, a proto ho používají všichni napříč týmy a odděleními – od manažerů přes účetní, personalisty až po skladníky, výrobu i obchod a další.

CRM je důležité zejména pro obchodní týmy a zákaznickou podporu, pomáhá také marketingovému oddělení. Spoléhají na něj lidé, kteří jsou v kontaktu se zákazníky a pečují o vztahy s nimi. Vedení v něm pak vidí obchodní výsledky a predikce.

5) Kdo potřebuje ERP a CRM

Zatímco CRM se vyplatí i malé firmě s desítkami klientů, rozsáhlejší ERP systém využijí firmy s vyššími desítkami zaměstnanců a více odděleními.

CRM najde uplatnění v B2B i B2C obchodu a všude tam, kde potřebujete znát své zákazníky, zlepšovat s nimi vztah a poskytovat jim co nejlepší servis. Proto je CRM nutností pro firmy s obchodním týmem, využívají jej i finanční poradci, realitní kanceláře nebo servisní firmy.

Bez ERP se neobejdou větší výrobní, distribuční a logistické firmy. Plus všechny firmy, které rostou a potřebují co nejvíce zefektivnit provoz, aby nemusely najímat další a další zaměstnance pro rutinní administrativu.

Kdy zvolit ERP a kdy stačí CRM?

Vždy záleží na tom, co potřebujete. Pokud chcete poznat své zákazníky a zlepšit s nimi vztahy, nebo mít větší přehled o obchodu, pomůže vám CRM. Jestli potřebujete automatizovat firemní procesy a zbavit se administrativy, zvažte používání ERP.

ERP vám pomůže také ve chvíli, kdy využíváte mnoho nástrojů a ztrácíte v nich přehled. Do ERP systému můžete další software integrovat, včetně CRM, pokud ho už máte zavedené.

Ještě CRM nemáte? Vyzkoušejte RAYNET na 30 dní zdarma a bez závazků.

Vyzkoušet CRM