Co je B2C obchod: definice a specifika

Co je B2C obchod: definice a specifika

Prodáváte ovoce na trhu, vybavení do domácnosti v kamenné prodejně, auto v showroomu nebo třeba oblečení na e-shopu. Vaši zákazníci u vás nakupují a zboží využívají, nic z něj dál nevyrábí a dál jej neprodávají. Jste součástí B2C byznysu. Jaká jsou jeho specifika a čím se liší od jiných obchodních modelů?

Co je to B2C obchod

Zkratka B2C znamená business-to-consumer a označuje prodej koncovému spotřebiteli, který zboží využívá pro svou potřebu. Tedy koupí si auto, ve kterém pak jezdí, dům, ve kterém bydlí, oblečení, které nosí, nebo třeba jídlo, které sní.

Tím se liší od tzv. B2B obchodu (business-to-business), při kterém firma prodává své produkty jiné firmě. Ta z nich nebo díky nim vyrábí své zboží nebo koupené produkty přeprodává svým zákazníkům.

Odlišnosti B2C obchodu od B2B

Kromě zákazníka se B2C obchod od B2B obvykle liší také v dalších aspektech:

  • cena zboží je v B2C jednotná pro všechny zákazníky, zatímco v B2B se často liší pro jednotlivé klienty,
  • o nákupu v B2C rozhoduje sám spotřebitel a většinou nakupuje rychle, u B2B se do rozhodování zapojuje víc lidí ve firmě a proces je zdlouhavější,
  • pro B2C obchod je typický široký trh, zatímco u B2B je trh omezenější, proto také firmy musí více dbát na budování vztahů se zákazníky,
  • proto zatímco v B2C využívají klienti zákaznický servis obvykle jen, když se u nakoupeného zboží vyskytne problém, v B2B je kvalitní zákaznický servis klienty vyhledávaný před nákupem, během něj i po něm.

Jak zvolit vhodný obchodní model

Specifika obou obchodních modelů vám pomohou určit, který z nich bude vhodnější pro váš byznys. Pokud prodáváte součástky k výrobě aut, které se jinde neuplatní, B2B bude jasná volba.

Představte si ale, že pěstujete zeleninu a chcete ji prodávat. Máte dvě možnosti:

  • buď ji v rámci B2C obchodu nabídnete přímo spotřebitelům, tedy zákazníkům, kteří ji od vás koupí a zužitkují,
  • nebo využijete B2B a prodáte ji do obchodů, kde zeleninu přeprodají zákazníkům, nebo firmám, které z ní vyrobí další produkty.

Výhody a nevýhody B2C byznysu

Výhody

Nevýhody

Široký trh

Nižší náklady na provoz (zejména v e-commerce)

Kratší obchodní cyklus

Méně intenzivní komunikace se zákazníky

Vysoká konkurence

Nižší zisk z jednotlivých zakázek

Složitější udržení zákazníků

Více administrativy

Buď si sami vybudujete síť klientů, kteří vaše zboží přeprodají, nebo zacílíte přímo na širší trh koncových zákazníků. S řízením B2B obchodu vám pomůže CRM, kde máte všechny kontakty na klienty, veškerou komunikaci i dokumenty přehledně na jednom místě. Vyzkoušejte si CRM zdarma a zjistěte, zda vám usnadňuje byznys.

Vyzkoušet CRM

Typy firem v B2C

B2C nejsou jen e-shopy a kamenné prodejny. Obchodních modelů je v B2C segmentu více a často se kombinují. Zde je 5 základních B2C modelů:

  • Přímí prodejci –⁠ Firmy, které prodávají své vyrobené nebo nakoupené zboží na svém e-shopu. Sem spadá většina e-shopů.
  • Zprostředkovatelé –⁠ Firmy, které za poplatek poskytují svůj e-shop menším výrobcům. Těmto službám se obvykle říká marketplace a poskytují je velké e-shopy jako Alza, MALL nebo Amazon.
  • Reklamní B2C –⁠ Typicky jde o webové stránky, které kromě svého obsahu publikují velké množství placeného obsahu od firem. Ty na nich například prostřednictvím placených článků propagují své produkty a služby.
  • Poplatkové služby –⁠ Firmy poskytující produkty nebo služby za pravidelný poplatek. Například zpravodajství s placenými články nebo e-shopy posílající na pravidelné bázi mystery boxy.
  • Kamenné prodejny –⁠ Firmy, do kterých zákazníci dochází fyzicky, například maloobchody, restaurace, kadeřnictví, půjčovny apod.