Obchodní plán je dokument, který podnikatelé vytváří předtím, než založí svůj byznys. Slouží k ujasnění dlouhodobých plánů podnikatele, odhalení rizik nebo také k získání úvěru v bance či oslovení investorů a obchodních partnerů. Obsahuje například podnikatelský nápad, analýzu zákazníků a trhu nebo finanční náklady pro start firmy. Tipy, jak takový plán sestavit, najdete v článku.
Obchodní plán vs. strategie a proces
Obchodní plán (nebo také business plán) se často zaměňuje s obchodní strategií nebo obchodním procesem. Jsou však mezi nimi rozdíly.
Obchodní strategii na rozdíl od plánu využívají už fungující firmy, které chtějí zlepšit svůj obchodní proces a lépe naplňovat cíle. Strategie mohou být načrtnuté už v obchodním plánu, ale jak firma dál roste, strategii aktualizuje a upravuje.
Obchodní proces je osnova konkrétních úkolů a aktivit vedoucích k zisku – typicky slouží jako návod pro obchodní oddělení, jak získat leady, sestavovat nabídky nebo jak se chovat na obchodních schůzkách. Proces je opakovatelný, flexibilní, strukturovaný a měřitelný. Jak nastavit obchodní proces, si přečtěte v kapitole našeho SalesDriveru.
Proč tvořit obchodní plán
Obchodní plán slouží hned k několika účelům:
- ujasníte si dlouhodobý plán podnikání a určíte cíle včetně způsobu, jak jich dosáhnout,
- odhalíte možná rizika a ujasníte si, jak jim předejít,
- oslovíte díky němu investory či banky za účelem získání úvěru,
- obchodní partneři a zaměstnanci z obchodního plánu jasně pochopí, kam společně směřujete.
Co obsahuje obchodní plán a jakou má formu
Pro obchodní plán neexistuji konkrétní šablona. Je na vás, která forma vám nejvíce vyhovuje. Pokud ale vytváříte obchodní plán také pro banku nebo investora (zde se mu úředně říká podnikatelský záměr), zjistěte si od nich, v jaké podobě dokument požadují a co vše v něm musí být.
Obecně by měl každý obchodní plán obsahovat:
- úvod popisující váš podnikatelský nápad,
- medailonek podnikatele a popis jeho zkušeností,
- detailní popis produktu a služby včetně vysvětlení, proč o něj bude zájem,
- popis zákazníka (ideálně i s personami),
- průzkum trhu a konkurence,
- analýzu rizik,
- finanční a marketingový plán,
- potřebné lidské zdroje včetně organizační struktury,
- hrubý časový plán (rozplánování následujících kroků před a po založení firmy).
Dejte si záležet, aby byl váš obchodní plán přehledný a měl jasnou strukturu. Ocení to všichni, kdo si ho budou číst, včetně vás.
Obchodní plán sice obsahuje spoustu informací, ale vždy ve stručné podobě. Maximální délka obchodního plánu je 20 stran. S každou další stranou bude jeho čtení vyžadovat víc energie a tím spíš odradí vaše kolegy i potenciální investory.
Nejdůležitější součástí obchodního plánu jsou data
Nejčastějším nedostatkem, na kterých obchodní plány troskotají, jsou prázdná tvrzení a nedostatek dat. Spousta podnikatelů se pro svůj nápad nadchne, aniž by měli data potvrzující, že jejich plán bude fungovat.
Při tvorbě podnikatelského plánu každé své tvrzení podložte výzkumy, studiemi či statistikami. Klidně je do dokumentu vložte v podobě grafů a odkazů, ať se k nim kdykoliv můžete jednoduše vrátit.
Na co si dát při tvorbě obchodního plánu pozor
Nebuďte příliš optimističtí – V časovém harmonogramu nebo odhadovaném zisku nepočítejte automaticky s nejoptimistějšími variantami. Buďte realisté, držte se při zemi a počítejte také s horšími scénáři.
Univerzální obchodní plán neexistuje – Jako je jiný každý podnikatel, je jiný i každý obchodní plán. Nesnažte se proto najít univerzální řešení, které byste okopírovali, ale přizpůsobte obchodní plán svému nápadu a produktu. Pouze pokud žádáte o úvěr od banky, ujistěte se, zda nemá předepsaný formulář. V takovém případě nejprve vytvořte obchodní plán pro své účely a poté variantu pro banku.
Obchodní plán nenechte ležet ladem – Nedovolte, aby se z obchodního plánu stal další dokument, který skončí v šuplíku. Seznamte s ním všechny spolupracovníky a pravidelně se k němu vracejte, abyste se přesvědčili, zda plán plníte. V případě potřeby také obchodní plán aktualizujte. Plnění plánu můžete pohodlně sledovat v CRM, kde máte na jednom místě všechny leady, klienty, zakázky i obchodní výsledky.