V RAYNETu je to jednoduché, máme totiž jenom… jedno pravidlo.
Jediné, na co se můžeme spolehnout, je neustálá ZMĚNA (pokud možno k lepšímu), ... protože “Sometimes You Win, Sometimes You Learn”.
Jeden benchmark (= kriterium, jak se daří): Velikost komunity RAYNET Cloud CRM ... a jediný boj:
Boj s kometou.
Základy přežití
Měsíční porady
Vždycky ke konci měsíce máme Poradu RP [raynet people]. Účastní se všichni, i přespolní. Program:
- Feedback každého rejnoka na svůj měsíc (jaké to bylo, podařilo se mi/nepodařilo se mi, jsem nadšený z.../mám problém s...)
- Zasdílení, co se děje/bude dít nového
- Ostatní věci hodné týmového zřetele
Po poradě se jde hromadně na pivo, kde někteří setrvají až… je obsluha vyhodí.
Týmové porady
Máme 4 týmy (vývoj, obchod, zákaznická péče, marketing). Každý tým si vypěstoval svůj vlastní rytmus porad. Aktuálně to vypadá takhle:
Výroba (vývoj)
Funguje v týdenních sprintech. Začíná se krátkým stand-upem (poradou) v pondělí ráno v 9 hod (trvá většinou cca 5-10 minut). Účast na sprintu je jedna z mála věcí, které jsou povinné (= neúčast je potřeba dopředu omluvit, začíná se přesně atd.)
(Sprintu výroby se standardně účastní i Marketing tým a 1 člověk z týmu Zákaznické péče. Díky tomu všichni vědí, co se +- děje/bude dít v novém týdnu atp. #lehkásynchronizace)
Vyvoj se pak každý den ráno v 9 hod potká na rychlé stand-upu (trvá to většinou do 5ti minut).
Marketing
Běhá taky ve sprintech, startuje se v pondělí ráno v 8:30 hod (trvá většinou cca 30 minut, než začne sprint výroby :)
Obchod
To má o dost složitější. Petr, Michal - Ostrava, Zdeněk - Praha, Honza - Brno. Pravidelnou poradu mívají 1x měsíčně (někde v ČR) a podle potřeby si nad to domlouvají video-konferenční hovory.
Zákaznická péče
1x týdně S-porady. Bývají ve středy, ať můžeme řešit aktuální problémy týdne a rovnou si říct i řešení. Každý má na starosti svůj "projekt" a aktualizujeme info všem ostatním v jaké fázi se nachází. A samozřejmě na závěr pocitologie (jak se kdo cítí, komu se co líbí/nelíbí..)
Potkáváme se rádi i mimo raynet - kávička, vínečko, palačinky. A to asi jednou za dva měsíce. Snažíme se - fakt!
POMe (Péče-Obchod-Marketing)
Jednou za 2-3 měsíce se setkává celé POMe. Naše práce se (hodně) prolíná, takže je potřeba kontrolovat, že jsme v souladu, harmonii, a že to zkrátka swinguje.
“Tak jde vlas”
Na konci každého týdne vedoucí jedn. týmů zapíšou do google dokumentu, co se stalo za uplynulý týden zajímavého/důležitého/vtipného/nového a pan Ř to pak nasdílí všem rejnokům přes slack (jsme tak všichni up-to-date).
Přístup do budovy
Challenge #1 - překonat turniket na recepci. Celý trik je ve vlastnictví čipové karty, kterou poskytne nebo domluví Renča.
Jestli jsi ranní ptáče, tak se Ti bude karta hodit i v patře. Ráno jsou často zavřené i velké dveře těsně před rejnetími office (vedle záchodů). Otevírají se tou stejnou čipovou kartou (přiložením na čidlo na vedlejší zdi).
Pokud ráno přijdeš úplně první (good luck BTW:) - vyfasuješ taky klíče (od všech kanceláří) od pána/paní na vrátnici. Pokud odcházíš poslední - kontroluješ letmo místnosti, zhasínáš, zamykáš všechny dveře klíče na vrátnici vracíš.
Orientace v office
Main office = největší kancelář s nejvíce místy po pravici od vstupu
Kobry office = rohová kancelář zákaznické péče vedle Main office
Jídelna = místnost s kuchyňkou vedle Kober
Zasedačka = naproti recepce
Zasedačka za Renčou = stůl za recepcí
Akvárko = kancelář vedle zasedačky (místo pro webináře, navolávky Kobry atp.)
Patio = teráska vedle recepce (spolu s Kobry office je tam čerstvý vzduch)
Relax = místo u kuchyňky a TV
Sauna = zakulacená místnůstka za kuchyňkou
U Jury (Ateliér) = “hlukotěsná” místnost u fotbálku
Sklad = kumbál a posl. místo, kde hledáme, když něco nemůžeme najít ;-)
Kam si dát bundu/boty: šatní kout je v main office, šatní skříň u fotbálku a věšáky a botník v “jídelně”
Pracovní doba
Má 8 hodin (oběd se do ní nepočítá) a je relativně volná. Máme dohodu, že jsme “in da house” od 9 do 15 h. Výjimky nejrůznějšího druhu jsou možné, ale bacha - musí být adekvátně vykomunikované.
Evidence práce
Napříč RAYNETem se evidují pouze dny, kdy nepracuješ, tzn. dovolená, sickdays, nemocenská, paragraf. Jednotlivé týmy pak můžou mít další požadavky na evidenci ad hoc.
Samotná evidence probíhá v Hollym (naše CRM), kde je potřeba pro každý den “out-of-office” (ad ↑) vytvořit událost v kalendáři; konkrétně takhle:
Vlastník: ty :)
Kategorie: dovolená / sickday / nemocenská / paragraf
Participant aktivity: rejnočí dovolené
Nejjednodušší je vytvořit událost ze svého kalendáře. Inspiruj se u ostatních nebo si nech poradit.
Před samotnou dovolenou (nemocenskou apod.) pošli ostatním zprávu na Slack #tridnikniha s infem, jestli budeš dostupný, případně na kterých kanálech (off, on phone, on-line, anebo etalon dostupnosti onall=”onál”:D << to se fakt používá ;)
Dovolená
Máme 25 dní! Dovolená se má vybrat v ten rok, kdy na ní vznikl nárok. Pokud se to nepovede, tak dovolenou z předcházejícího roku je potřeba vybrat do konce února. Vybrání dovolené hlídá Renča a v případě nutností může být i nařízena.
Jak moc dopředu je dobré dovolenou řešit:
1-2 dny — s cca týdenním předstihem
1 týden — s minimálně 2 týdenním předstihem
2 týdny — s cca měsíčním předstihem
Sickdays
Během kalendářního roku máš nárok na 3 dny volna pro léčebné účely (vždy min. 1/2 dne). Návštěva lékařů se do sickdays nepočítá (to je i ze zákona “placené volno”). Sickdays jsou opravdu, jen a pouze pro případy nemoci. Handl se sickdays ve stylu “tak já si vemu sickday, když už nemám dovolenou” ani v nejbujařejších snech!!!
Home office
Z domu pracujeme jen ve výjimečných případech - např. odečty měřáků, zdrav. problémy (které nejsou na sickday) apod. Snažíme si je brát opravdu málo a tak nějak “s citem”. Všechno je o komunikaci. I homeoffice řeš primárně se šéfem týmu.
Mzdové podklady pro účetní
Na začátku každého měsíce je třeba, abys potvrdil správnost své mzdy za předchozí měsíc v aplikaci se mzdovými podklady (ideálně hned prvního, ať zbytečně neblokuješ výplaty). Přihlásíš se k ní přes CRM, v levém menu Mé akce -> Mzdy, následně vybereš měsíc, překontroluješ mzdu a pracovní dobu (jestli sedí dovolené atp.) a vše potvrdíš zeleným tlačítkem.
Pokud má tvoje mzda nějaké další součásti (pohotovost, provize obchodníků), tak je lze zadat přes tlačítko Upravit.
Zatím je zde (technické) omezení, že během zkušební doby za tebe musí mzdu potvrdit jiný rejnok. Tak jen, ať nejsi zmatený/á, že v hollym nenajdeš příslušný odkaz k přihlášení do mzdového systému.
Je r’aime [ž:rém]
RAYNET BAR
Je free = vem si, na co máš chuť z prosklené ledničky v Relaxu. Nějak zvlášť se neomezuj, ale zároveň jednej s citem. Taková denní klasika je dát 2 sváči a sladkou tečku, bo cukr je cukr, že...
OBĚD
Hodně rejnoků obědvá společně jídlo ze Skočdopole. V google tabulce si každé pondělí obědnáme jídla, rozepíšem, kdo vyzvedává, a kdo umývá. Jíme pak buď v patiu, nebo v raynet jídelně. Je to po všech stránkách dobré.
Ostatní chodí do Koruna/Boombay/Zvon/Viktorka. Jídelníčky sledujeme na Slacku. Nebo si vozíme vlastní jídlo -> mikrovlnky jsou ready.
VODA, KAFE, ČAJ...
Vem si co chceš, pokud ti něco chybí ke štěstí, tak se domluv s Renčou.
Soustruh & Accessories
Máš nárok na firemní notebook. Buď nějaký krásný od nás rovnou dostaneš, nebo si pořídíš dle svých potřeb. Rozpočet je individuální - domluv se s tvým šéfem. Jestli se zamiluješ do něčeho dražšího, budeš se muset nějak rozumně domluvit. Užívej nb dle libosti, nainstaluj si na něj oblíbený OS, oblíbené aplikace, klidně i hry. Ale pozor - vždy vše jen legálně (některé licence máme zakoupeny, nebo použij freeware)! Notebooky se snažíme obměňovat cca co 3 roky, nebo když už opravdu nestačí (musíš zahulákat).
Všechna firemní data musí být zašifrována! Zvol si oblíbenou technologii, pokud nevíš, nebo máš pochybnosti, zeptej se. (Linux typicky ecryptfs, Windows BitLocker/VeraCrypt, OsX má built-in šifrování << stačí “zapnout”). Nech si poradit/pomoct.
Klávesnici, myš, redukci, druhý adaptér k soustruhu a další drobnosti, které potřebuješ k práci (a nenajdeš je v žádné z RNT skříní), si rovnou bez ptaní nech objednat u Schoda (vybírej na Alze).
Mobil: se smartphonem je to podobné jako u nb. Tarif ti nastaví Renča a využívat ho můžeš i pro soukromé účely (jen pls rozumně dle tarifu).
Základy přežití – advanced level
Otevřená firma
Není to žádná věda. Základ je asi ten, že každý z týmu:
- Vidí do účetnictví → ví, jak se firmě daří (výnosy, náklady, zisk… včetně struktury položek a detailů “z natáčení”)
- Zná mzdy celého týmu
- Je pravidelně provokován, aby sdílel svůj názor (ať už je jakýkoliv)
- Může se účastnit jakékoliv “veřejné” porady, která ho zajímá (z jakéhokoliv důvodu)
- ...etc.
Kdo je Tvůj nadřízený
Složitá otázka. Jak v čem. Výrobu aktuálně kormidluje “jb4”, obchod Petr, zákaznickou péči Alice; pak je tady pan Ř :) Navíc - každý projekt může mít svého Projekt manažera… Takže je to ve finále vlastně jednoduché - je potřeba spoléhat se na zdravý rozum, a když se k tobě náhodou dostanou protichůdné požadavky, neváhej a svolej všechny zaangažované strany na 1 místo. Ono si to sedne ;)
Kariéra v RAYNETu
Teď na začátku jsi vyfasoval nálepku New. Dál to pokračuje takhle:
New → Sharing → Staging → Stable → Partner
New
První 3 měsíce - do ničeho moc nevidíš. Máš nárok na stravenky (nabíjené na sodexo kartu) nebo příspěvek na obědy.
Sharing
Po 3 měsících. Platí pro Tebe body viz “Otevřená firma” výše. Plus máš nárok na odměny z licencí (při prvním dalším navyšování, které Tě stihne).
Máš nárok na příspěvek na relax - sport (fitness, plovárna...), kultura (divadlo, kino, koncerty, festivaly...), masáže, knihy (další tipy) a cokoliv, co se dá dát do účetnictví (5 tisíc Kč/rok; pokud si zvolíš výuku angličtiny, tak 10 tisíc Kč/rok). V prvním roce se spočítá poměrná část od skutečné doby nástupu (ne od doby po 3 měsících). Využíváme k tomu stejnou sodexo kartu jako na stravenky (podrobnosti https://mujpass.cz/)
Staging
Od 1. ledna poté, co budeš mít za sebou min 1 rok v RAYNETu (tzn. min. 13 a max. 23 měsíců)
Účastníš se rozdělování zisku (1x ročně, v lednu, více viz níže)
Stable
Po min 3 max 4 letech
Jsi nevyhoditelný (ze strany RAYNETu - úředně se jedná o dodatek ke smlouvě s pojistkou nemalého odstupného)
Partner
Vlastníš kus firmy
(Vlastnictví je omezeno na dobu, kdy budeš v RAYNETu pracovat) Nabídku “buď Partner” dostaneš jedině jednomyslně od všech současných partnerů
Rozdělování zisku (porcujeme medvěda)
1x ročně (v lednu) se v RAYNETu rozděluje zisk za uplynulý rok. Podílí se na tom všichni s nálepkou Staging, Stable, Partner a klíč je relativně jednoduchý:
Partners (spolumajitelé) jsou v obou skupinách #hadi :) Filosofie je taková, že:
Pokud pracuješ v raynetu více než 1 rok, dělíš se se všemi kolegy o 40 % zisku (i s lidmi, kteří raynet vlastní, pokud zároveň v raynetu pracují). Rozdělení mezi rejnoky je poměrové podle výše reálných mezd za daný rok.
60 % se pak dělí čistě mezi spolumajitele (partners), ať už v raynetu pracují, nebo ne. Je to pojistka pro zakládající rejnoky, že i kdyby jednou v raynetu nebyli, je to stále jejich aktivum. Rozdělení se řídí % kapitálu, který jednotliví partners vlastní.
Nadace (...těch 10 % na charitu)
Jak to funguje: celý tým navrhuje konkrétní projekty, rodiny, lidi, a pak se společně snažíme najít nějaký alespoň trochu rozumný klíč, podle kterého prostředky rozdělíme.
Orientace v terénu aneb co vlastně rejnoci tvoří…
RAYNET CRM
Nebylo to tak vždycky, dlouho jsme si to přáli, hodně jsme pro to udělali a v roce 2018 se to stalo - RAYNET začal živit 1 (vysněný) produkt RAYNET CRM. Z firmy, která stála na vývoj IS na míru, jsme se stali SaaS poskytovatelem. A to je dost super. Kdyby Tě zajímalo “proč”, tak se optej někoho z déle sloužících rejnoků. Bude to asi i vtipné.
https://raynet.cz
https://raynetcrm.sk
https://raynetcrm.com
Ostatní...
Ship It Day
24 hodinový maraton hromadné snahy něco v RAYNETu zlepšit. Nemá pevný termín, ale tak 1x - 2x do roka se stihne.
RAYNETí tradice
Narozeniny
Slavíme - tradice je, že všichni společně po obědě oslavenci popřejeme, firma obstará společný dárek a oslavenec zpravidla přinese nějakou “mňamku” pro všechny (samozřejmě to ale není povinné) - organizačně s čímkoli pomůže Renča
Svátky
Neslavíme
Životní události
Občas se složíme na nějaký dárek ke svatbě, kolaudaci apod.
Krátký potlesk
Občas při poradě (většinou při nějakém úspěchu) si všichni “zatleskáme” jedním rychlý, synchronizovaným tlesknutím… Musí se to vidět :)
Knihovna
Knihovna je v Main office pod tabulí. Všechny knihy jsou volně k půjčení (a vrácení v rozumném termínu ☺). Pokud máš pocit, že v knihovničce nějaká kniha chybí a měli bychom ji mít, tak ji kup / objednej. (Když budeš mít chuť vytočit pana Ř, tak si přijď pro schválení… Ale jinak to není potřeba).
Doporučená četba
Přehled ↓ je jenom střípek z toho, co v knihovně je. Až budeš mít chuť, pobav se o nejlepším výběru pro Tebe s Mattem / Vaškem / Jaroušem / Ufem … kteří toho mají načteno asi nejvíc. Možná to bude znít trochu přehnaně, ale čím víc budeš číst z raynet knihovny, tím víc budeš chápat raynet ;)
Radikální otevřenost
Objev roku 2018
#mustread
#happyintheraynetafterreadingthis
Chytřeji, rychleji, lépe
Skvělá kniha o osobní efektivitě.
#outstanding
Svoboda v práci
Kniha plná příkladů ze světa svobodných /otevřených firem. Po přečtení Ti bude jasné, proč je to v raynetu nastaveno tak, jak je.
Jak z dobré firmy udělat skvělou
Až se budeš chtít synchronizovat s vizí raynetu a s tím, jak se klasicky v raynetu rozhoduje, přečti tuhle.
Síla zvyku
O tom jak si ukončovat blbé návyky a naopak, jak si cíleně budovat nové, vysněné.
#supertruper
Screw It, Let’s Do It
Byznys oddychovka o Richardu Brensonovi, mimo jiné majitel Virgin.