Sledování konkurence: 5 základních věcí na co se zaměřit

Sledování konkurence: 5 základních věcí na co se zaměřit

Ať už prodáváte jakékoliv zboží či službu, na trhu nikdy nejste sami. A to je dobrá zpráva – právě konkurence vás nutí své produkty neustále zlepšovat. K tomu ale potřebujete svou konkurenci sledovat. Čtěte, jak na to.

Sledujte konkurenci a zjistěte své výhody

Pokud budete mít přehled o své konkurenci, lépe si uvědomíte:

  • v čem je vaše firma, produkt nebo služba unikátní, jakou máte konkurenční výhodu,
  • kdo jsou vaši konkurenti a co dělat, aby vám nevzali zákazníky,
  • jaké jsou trendy ve vašem odvětví a jak s nimi konkurence pracuje,
  • co konkurenci v byznysu funguje a jak se můžete inspirovat.

Sledování konkurence vám také pomůže vyhnout se rizikům. Například pokud se jiná firma v minulosti pokoušela zavést nový produkt, který teď připravujete vy, ale nepovedlo se to, můžete se jejich chyb vyvarovat a udělat to lépe.

Proč je sledování konkurence důležité a proč se s ní dokonce přátelit, podrobně vysvětlujeme v našem hubu pro obchodní manažery SalesDriver.

Na co se při sledování konkurence zaměřit

Konkurenci sledujte pravidelně, alespoň jednou ročně, ale ideálně častěji. Nejdřív si udělejte přehled přímé konkurence, která nabízí podobné produkty a služby a působí na stejném trhu jako vy. Poté každého z konkurentů prozkoumejte. Zaměřte se na následující oblasti:

1. Webové stránky a e-shop

Prohlédněte si web konkurence a zaměřte se na:

  • produkty, které konkurence nabízí,
  • ceny, za které je prodává, i na nabízené slevy, výhodné akce nebo výprodeje,
  • způsob prodeje, tedy zda využívá e-shop, kamenné prodejny nebo distributory.

Díky tomu vidíte, jak podobné nebo naopak odlišné produkty nabízíte vy, jak se lišíte cenou a zda to pro vás znamená oproti konkurenci výhodu nebo ne. Stejně tak uvidíte příležitosti – funguje konkurenci e-shop a mohl by fungovat i vám?

2. Blog, newsletter a další

Na webu se podívejte také na blog, aktuality či jiné zveřejňované texty. Pokud konkurence posílá newsletter, přihlaste se k odběru. Zjistěte, jak často posílá či zveřejňuje novinky a co v nich sděluje. Sledovat můžete také to, jaký zájem o články klienti mají, například jestli obsah sdílí nebo komentují.

Zaměřte se na to, jak byste mohli témata zpracovat lépe nebo dokonce které oblasti konkurence nepokrývá a je to příležitost pro vás.

3. Sociální sítě

Podívejte se, na jakých sítích má konkurence profily a jak je na nich aktivní. Zjistěte také počet sledujících nebo jak na příspěvky značky reagují, co se jim líbí a co ne.

Nejen, že se inspirujete v tom, jaký obsah vaše klienty zajímá. Uvidíte také, jaké problémy řeší a co u konkurence hledají. Nebo jak jsou s produkty a službami spokojení.

Pokud jsou obchodníci vašich konkurentů aktivní na LinkedInu, je nejvyšší čas je dohnat. Tipy, jak na social selling, sdílíme v samostatném článku.

4. Reklamy

Sledujte, zda a jaké reklamy konkurence využívá a které výhody svých produktů v nich zdůrazňuje. Získáte tak přehled o tom, které zboží a služby konkurence vnímá jako své nejdůležitější a snaží se je nejvíce prodat.

Reklamy vám také ukážou, v jak konkurenčním prostředí se pohybujete a jaké úsilí musíte vynaložit ke svému zviditelnění vůči klientům.

5. Zákazníky

Asi nejtěžší bude zjistit, co si o konkurenci myslí její klienti. Využijte k tomu recenze na sociálních sítích nebo hodnocení na e-shopu. Uvidíte, co se zákazníkům na produktech konkurence líbí i s čím jsou nespokojení. Sledujte také to, na jaké zákazníky konkurence cílí a jak se liší od vašich.

Zeptejte se také svých klientů, proč si vybírají vaše produkty a čím jste pro ně lepší než konkurence. Veškerou komunikaci se svými klienty udržíte pohromadě díky našemu RAYNET CRM. Vyzkoušejte si ho po 30 dní zdarma ve zkušební verzi.

Vyzkoušet CRM

Jak se zjištěnými informacemi naložit

Vše, co o konkurenci zjistíte, vám pomůže odlišit se a potenciálně zlepšit své služby. Zde je několik způsobů, jak toho můžete docílit:

Upravte personu ideálního zákazníka –⁠ Zjistili jste, že konkurence cílí na úplně stejnou cílovku jako vy a má u ní větší úspěch? Pak se raději nepřetahujte, ale upravte svou personu ideálního zákazníka a zkuste si získat ty zákazníky, které váš konkurent přehlíží. Vyvíjíte firemní systém a konkurence má podchycené výrobní firmy? Zkuste se přeorientovat třeba na maloobchody.

Zapracujte na své značce –⁠ Když zjistíte, že vaše konkurence se prezentuje velmi podobně jako vy, odlište se. Vytvořte si marketingovou strategii zaměřenou na posílení značky a buďte pro cílovku výraznější a atraktivnější.

Přizpůsobte obchodní proces –⁠ Popřemýšlejte, zda nad konkurencí nezískáte výhody, pokud například změníte způsob získávání leadů, schéma obchodních schůzek nebo tvorbu nabídek. 

Zlepšete zákaznický servis a podporu –⁠ Zjistili jste z reakcí zákazníků, že má vaše konkurence příliš pomalou zákaznickou podporu? Vylaďte tu svou a máte velkou konkurenční výhodu. A pokud si konkurence vede dobře, buďte ještě lepší.

Rozvíjejte produkt a služby –⁠ Po důkladném průzkumu konkurence byste měli mít desítky podnětů, na základě kterých můžete vyladit, odlišit a celkově zlepšit své produkty a služby. Využijte toho.