Ať už prodáváte jakékoliv zboží či službu, na trhu nikdy nejste sami. A to je dobrá zpráva – právě konkurence vás nutí své produkty neustále zlepšovat. K tomu ale potřebujete svou konkurenci sledovat. Čtěte, jak na to.
Sledujte konkurenci a zjistěte své výhody
Pokud budete mít přehled o své konkurenci, lépe si uvědomíte:
- v čem je vaše firma, produkt nebo služba unikátní, jakou máte konkurenční výhodu,
- kdo jsou vaši konkurenti a co dělat, aby vám nevzali zákazníky,
- jaké jsou trendy ve vašem odvětví a jak s nimi konkurence pracuje,
- co konkurenci v byznysu funguje a jak se můžete inspirovat.
Sledování konkurence vám také pomůže vyhnout se rizikům. Například pokud se jiná firma v minulosti pokoušela zavést nový produkt, který teď připravujete vy, ale nepovedlo se to, můžete se jejich chyb vyvarovat a udělat to lépe.
Proč je sledování konkurence důležité a proč se s ní dokonce přátelit, podrobně vysvětlujeme v našem hubu pro obchodní manažery SalesDriver.
Na co se při sledování konkurence zaměřit
Konkurenci sledujte pravidelně, alespoň jednou ročně, ale ideálně častěji. Nejdřív si udělejte přehled přímé konkurence, která nabízí podobné produkty a služby a působí na stejném trhu jako vy. Poté každého z konkurentů prozkoumejte. Zaměřte se na následující oblasti:
1. Webové stránky a e-shop
Prohlédněte si web konkurence a zaměřte se na:
- produkty, které konkurence nabízí,
- ceny, za které je prodává, i na nabízené slevy, výhodné akce nebo výprodeje,
- způsob prodeje, tedy zda využívá e-shop, kamenné prodejny nebo distributory.
Díky tomu vidíte, jak podobné nebo naopak odlišné produkty nabízíte vy, jak se lišíte cenou a zda to pro vás znamená oproti konkurenci výhodu nebo ne. Stejně tak uvidíte příležitosti – funguje konkurenci e-shop a mohl by fungovat i vám?
2. Blog, newsletter a další
Na webu se podívejte také na blog, aktuality či jiné zveřejňované texty. Pokud konkurence posílá newsletter, přihlaste se k odběru. Zjistěte, jak často posílá či zveřejňuje novinky a co v nich sděluje. Sledovat můžete také to, jaký zájem o články klienti mají, například jestli obsah sdílí nebo komentují.
Zaměřte se na to, jak byste mohli témata zpracovat lépe nebo dokonce které oblasti konkurence nepokrývá a je to příležitost pro vás.
3. Sociální sítě
Podívejte se, na jakých sítích má konkurence profily a jak je na nich aktivní. Zjistěte také počet sledujících nebo jak na příspěvky značky reagují, co se jim líbí a co ne.
Nejen, že se inspirujete v tom, jaký obsah vaše klienty zajímá. Uvidíte také, jaké problémy řeší a co u konkurence hledají. Nebo jak jsou s produkty a službami spokojení.
4. Reklamy
Sledujte, zda a jaké reklamy konkurence využívá a které výhody svých produktů v nich zdůrazňuje. Získáte tak přehled o tom, které zboží a služby konkurence vnímá jako své nejdůležitější a snaží se je nejvíce prodat.
Reklamy vám také ukážou, v jak konkurenčním prostředí se pohybujete a jaké úsilí musíte vynaložit ke svému zviditelnění vůči klientům.
5. Zákazníky
Asi nejtěžší bude zjistit, co si o konkurenci myslí její klienti. Využijte k tomu recenze na sociálních sítích nebo hodnocení na e-shopu. Uvidíte, co se zákazníkům na produktech konkurence líbí i s čím jsou nespokojení. Sledujte také to, na jaké zákazníky konkurence cílí a jak se liší od vašich.
Zeptejte se také svých klientů, proč si vybírají vaše produkty a čím jste pro ně lepší než konkurence. Veškerou komunikaci se svými klienty udržíte pohromadě díky našemu RAYNET CRM.