Láskyplné vztahy zkrášlují osobní život, ale dobré a pevné vztahy jsou klíčové i pro úspěšný byznys. Navázání takového vztahu vám usnadní, když budete mluvit jazykem lásky, kterému protějšek rozumí. A to nejen na Valentýna. Přečtěte si, jaké jazyky lásky jsou a jak je použít v obchodu, abyste si klienta získali.
O tom, jak budovat a řídit vztahy se zákazníky, jsme už psali. Proč je to důležité – to taky dáme snadno dohromady:
- zákazníci vám důvěřují, takže s vámi sdílí své potřeby, které můžete cíleně naplňovat,
- čím lepší vztah máte, tím jsou zákazníci loajálnější,
- produkty a služby, které si zamilovali, rádi doporučí ostatním.
To všechno vede k pevným základům pro větší obchodní úspěch.
Jazyky lásky
Pět jazyků lásky je koncept, se kterým přišel pastor Gary Chapman v roce 1992. Sepsal návod, pomocí kterého lépe poznáte způsoby, jakými lásku dáváte a přijímáte – a hlavně, jak nejlépe dokázat lásku lidem kolem vás, a tím se s nimi propojit.
Ukážeme vám, jak všech pět jazyků lásky přeložit do salesu a jak díky tomu zlepšit vztahy s klientem. Pokud totiž správně vyhodnotíte, jakému jazyku klient rozumí, snadněji mu svou náklonnost vyjádříte a on vás lépe pochopí. Vzniknou tím pevné základy vztahu, na kterých můžete dál stavět – jak jsme zmínili na začátku.
1. Slova ujištění a povzbuzení
Někteří svou lásku dávají najevo opakovaným potvrzováním a ujišťováním. Mám tě rád, miluju tě, záleží mi na tobě. Nebo třeba jsem na tebe pyšný, obdivuju tě. Používají komplimenty, vyznání a slova obdivu, poukazují na silné stránky toho druhého, a tím ho ujišťují o své náklonosti.
Jako obchodníci to využijete takto:
- poděkujte klientovi za to, že začal používat vaše služby nebo že už je rok registrovaným členem vašeho klubu,
- popřejte mu k narozeninám
- nebo mu dodejte odvahu povzbudivou zprávou ve chvíli, kdy se mu nedaří.
Jak klienty ujištujeme my? Nikdy nezapomínáme na důležité výročí. Občas dokonce přijdeme i s dortem a bublinkama.
2. Pozornost a společně strávený čas
Jenom slova nestačí. Lásku dáváte najevo i nasloucháním a stoprocentní pozorností. Tak, jak věnujete svůj čas partnerovi bez koukání do telefonu nebo ťukání do počítače, stejně tak věnujte plnou pozornost i klientovi, když s vámi mluví.
Ukažte mu, že ho v danou chvíli zajímáte jen vy. Nebo že svými zprávami mluvíte přímo k němu, ne k neurčité mase zákazníků. Třeba tím, že:
- mu nasloucháte a nabízíte produkty či služby, které mu reálně pomohou,
- zapisujete si, co vám klient říká, a při další schůzce na to navážete,
- nebo se mu věnujete se vší péčí, když se na vás obrátí s dotazem nebo prosbou o řešení problému.
V RAYNETu máme rádi společnost. Proto se chytíme každé příležitosti, kdy vás můžeme navštívit.
3. Činy a péče
Dokazujte svoji lásku činy, ne jen slovy. Lidé používající tento jazyk lásky, když o své blízké pečují. A je jedno, jestli partnerovi uvaří večeři, vyzvednou ho z práce, pohlídají děti nebo naplánují společný výlet. Z toho, co dělají, poznáte, že jim na vás záleží.
V byznysu to funguje stejně. Pokud například sami zjistíte zajímavé informace, které pomohou vašemu klientovi uspět na jeho trhu, podělte se s ním. Když víte, že nabírá nové zaměstnance a potřebuje rozšířit služby, které mu dodáváte, nabídněte mu je za výhodnější cenu.
Snažíme se být maximálně nápomocní. A je jedno jestli s naším CRM nebo úplně něčím jiným.
4. Obdarovávání
Malé pozornosti i velkolepé dary. To je čtvrtý jazyk lásky, který lidé rádi využívají. Ukazují tak, že jim na protějšku záleží, ale hlavně to, že ho dobře znají a ví, co ocení.
Dokažte i vy svým klientům, že je dobře znáte a víte, čím je potěšit. Pošlete jim dárek k narozeninám nebo výročí (Vánoce jsou samozřejmost). Nebo je za věrnost odměňte výhodnou nabídkou či slevou. Mile překvapí i jakákoliv drobnost, třeba blahopřání s vtipnou básničkou na míru.
Víme, že i malé dárky dokáží hned zlepšit den. Proto je posíláme často. Jako odměnu za zmínku na linkedinu, za recenzi, k narozeninám, k vánocům nebo třeba ke společnému vyročí.
5. Fyzický kontakt
Dotyky patří k nejsilnějším jazykům lásky. A minimálně v uplynulých letech jsme se všichni přesvědčili, že fyzický kontakt je pro udržování obchodních vztahů hodně důležitý. S klienty se raději nelíbejte, ale podání ruky nevynechejte při žádné příležitosti. Spolu se setkáváním v reálném světě – na eventech a konferencích nebo při společných jednáních.
V RAYNETu jsme hodně vřelí. A podání ruky je to nejmenší, co můžeme udělat.
Mluvte jazyky, kterým vaši zákazníci rozumí
V každém vztahu musíte nejdřív poznat svůj jazyk lásky a pochopit, jakým jazykem mluví partner. Naslouchejte svému klientovi a poznávejte, co je pro něj důležité.
Pokud vám píše se zájmem se setkat a probrat obchodní nabídku osobně, neodmítejte ho s tím, že vše vyřešíte po telefonu. Pokud víte, že dárky od vás nevyužívá a nic mu nepřináší, zkuste vzájemný vztah podpořit třeba osobním dopisem.
Abyste své klienty dobře znali a dokázali s nimi najít společnou řeč, všechny detaily o nich si pečlivě zaznamenávejte pomocí RAYNET CRM. Vyzkoušet ho můžete na 30 dní zdarma a bez závazků – ty si nechte pro své klienty.