Ať už jste malá nebo velká firma, potřebujete mít přehled o zákaznících. Evidovat si je můžete různými způsoby. Papírové adresáře už asi nikdo nepoužívá, databáze v excelu nejspíš ano. Žádné tabulky vám ale nedovolí to, co CRM systém. Co všechno umí a proč je nejlepším řešením evidence zákazníků?
Databáze kontaktů
CRM slouží jako adresář, do kterého přehledně uložíte všechny informace. Pokud máte mezi klienty podnikatele, CRM jejich základní údaje vyplní automaticky z obchodního rejstříku. Díky volitelným polím si ke klientům zapíšete osobní údaje, kontakty nebo třeba zájmy a koníčky. Klienty si můžete také oštítkovat, abyste na první pohled viděli, co se kterým řešíte.
Celé řešení si zkrátka přizpůsobíte svým potřebám, abyste si mohli zaznamenávat přesně to, co pro své podnikání potřebujete.
Schůzky a upomínky
Naplánované schůzky, hovory a další úkoly si plánujete v kalendáři přímo v CRM. Na kartě klienta pak vždy uvidíte, co za aktivity s ním máte naplánované. Pokud si tedy domluvíte s někým schůzku, uvidíte ji v kalendáři i v adresáři.
Přehledně tak vidíte, co máte s kým v plánu. A díky nastavení upomínek nikdy na nic nezapomenete.
Pokud kromě pořízení CRM hledáte další hacky, jak mít víc času, mrkněte na článek o time managementu pro obchodníky.
Historie vztahu s klientem a zákaznická péče
Zmíní klient na schůzce nějaký detail? Zapište si ho do poznámky a na příští schůzce ho můžete otevřít. U každého kontaktu evidujete schůzky, dokumenty, nabídky, e-maily, které jste si poslali – zkrátka vše, co jste s klientem kdy řešili, a hlavně, kolik peněz je ve hře.
Evidence těchto údajů pomáhá kromě obchodu a marketingu také péči o zákazníky. Pokud vám například zavolá klient a zákaznická podpora má přístup do CRM, hned ho může oslovit příjmením a má před sebou kompletní informace o tom, co, kdy a kde od vás klient pořídil. Díky tomu rychleji najde řešení dané situace a zákazník položí telefon s dobrým pocitem, že mu věnujete nadstandardní péči.
Podrobné a přehledné reporty
Kolik klientů je ve které fázi prodejního trychtýře? Jaké jsou vaše obchodní výsledky za poslední měsíc, kvartál, nebo rok? A který obchodník na tom má největší zásluhu? Tyto a desítky dalších dat máte v CRM rychle k dispozici, většinou i v přehledných grafech. Nemusíte schraňovat desítky excelových tabulek, nastavovat v nich makra a složitě vyhodnocovat data.
Přehledný prodejní trychtýř je základem každého reportingu v CRM. Jak sales funnel funguje, popisujeme v samostatném článku.
Marketingové kampaně na uložené kontakty
Díky propojení CRM řešení s mailingovými nástroji snadno odešlete hromadný mail nebo newsletter zákazníkům či potenciálním klientům.
Klienty můžete v CRM segmentovat podle různých kategorií. Například podle příslušnosti k trhu, délky obchodního vztahu nebo služeb, o které projevili zájem. Díky tomu na kontakty lépe zacílíte marketingové kampaně.
Automatizace rutinních úkolů
CRM se stará o to, aby obchodníci trávili co nejméně času administrativou a mohli se plně věnovat komunikaci a schůzkám s klienty. CRM částečně automatizuje například:
- hledání a vyplňování údajů o klientech,
- odesílání e-mailů
- nebo tvorbu nabídek a smluv.
Díky automatizaci rutinní agendy CRM nejen usnadňuje práci obchodníkům, ale také zkracuje prodejní cyklus, čímž zlepšuje prodeje. Jinými slovy když mají obchodníci víc času prodávat, víc toho prodají.
Evidence klientů dostupná odkudkoliv
Další výhodou CRM řešení je přístupnost – k informacím o klientech se dostanete vy i vaši kolegové kdykoliv a odkudkoliv. Díky aplikaci v telefonu můžete informace vložit hned po schůzce, třeba pomocí hlasové zprávy.
Pokud vás zajímá, jaké údaje by měl o klientech každý správný obchodník evidovat, napsali jsme o tom článek.
CRM je řešení nejen pro evidenci kontaktů, ale i pro řízení a automatizaci obchodu, marketing nebo HR. Posílíte jím vztahy se zákazníky a usnadníte týmovou spolupráci.
Než si CRM pořídíte, vyzkoušejte ho zdarma. Většina CRM vývojářů nabízí časově omezenou demoverzi, díky které zjistíte, jak se vám v programu pracuje a kolik toho zvládne za vás.