Existují desítky metod, jak můžete oslovit zákazníky. Každý obchodník, markeťák i ředitel firmy by se v nich měl zorientovat a vyzkoušet ty způsoby, které dávají pro jeho produkt či službu smysl. Inspirujte se 10 nejčastějšími metodami pro generovaní leadů, které denně využívají firmy po celém světě.
1. Přirozená návštěvnost z vyhledávačů
Do přirozené návštěvnosti se řadí ti potenciální klienti, kteří se na váš web dostali sami od sebe, nikoliv z placené reklamy. Nejefektivnější cestou, jak přirozenou návštěvnost posílit, je:
- tvořit na webu pravidelný relevantní obsah jako například novinky nebo blogové články,
- optimalizovat web z hlediska SEO.
Čím víc na těchto dvou bodech zapracujete, tím výš vás algoritmy vyhledávačů budou umisťovat.
2. Affiliate marketing
Zjednodušeně řečeno spočívá affiliate marketing ve spolupráci s dalšími webovými stránkami. Blogy, magazíny nebo jiné nekonkurenční weby mohou propagovat vaše produkty či služby například výměnou za zpětný odkaz. Případně výměnou za část příjmů z úspěšných zakázek od klientů, které na váš web přivedou.
Pamatujte ale, že kvalitní leady vám přivedou pouze stránky, které mají s vaším produktem něco společného. Pokud prodáváte příklepové vrtačky, pravděpodobně vám nepomůže zpětný odkaz na webu o chovu křečků.
3. Sociální sítě
Zjistěte si, na kterých sociálních sítích se nejčastěji vyskytují vaši zákazníci, a poté pátrejte po způsobech, jak je oslovit. V B2B obchodu je to ve většině případů LinkedIn, kde velmi snadno navážete kontakt například s manažery nebo nákupčími klíčových firem.
Více o tom, jak využít LinkedIn při obchodování, jsme podrobně rozepsali v samostatném článku.
4. Direct marketing
Direct marketing = oslovování potenciálních zákazníků napřímo. Cílem je přimět zákazníky k akci, například k odběru newsletteru, návštěvě webu nebo rovnou k nákupu.
Přímý marketing má mnoho podob, je to například:
- odesílání personalizovaných obchodních e-mailů,
- cílení placených on-line reklam,
- rozdávání letáků
- nebo navolávání zákazníků známé jako cold calling.
O tom, kdy a jak má smysl zkoušet cold calling, píšeme v samostatném článku.
5. Osobní setkání na eventech
Veletrhy, konference nebo networkingové akce. To je jen pár příkladů akcí, na kterých se můžete potkat s potenciálními zákazníky. Stačí krátký kontakt a výměna vizitky či žádost o spojení na LinkedInu a máte lead. Akce naživo jsou pro obchodníky skvělé příležitosti, jak s potenciálními zákazníky hned od prvního kontaktu navázat bližší vztah.
6. Referral neboli zpětná vazba
Říká se, že spokojený zákazník je nejlepší marketing, a právě na tom stojí referral. Máte-li velmi spokojené klienty, s kterými spolupráce perfektně klape, využijte toho:
- sepište nebo natočte s nimi případovou studii,
- nabídněte jim slevové kódy pro jejich kontakty
- nebo je poproste o referenci na váš web.
7. Tradiční marketing
Tradiční marketing je stále vhodnou cestou hledání leadů pro firmy, jejichž klienti netráví tolik času on-line. Patří sem například:
- televizní reklamy,
- reklamy v rádiu,
- billboardy,
- inzerce v novinách a časopisech.
8. Guest posting
Publikování odborných článků na etablovaných webech ve vašem odvětví je nejen vhodný způsob, jak získat leady. Zároveň dáte potenciálním zákazníkům najevo, že jste odborníci, a rychle si získáte jejich důvěru.
9. Landing pages
Landing page je první stránka, na které potenciální zákazníci „přistanou“, když navštíví váš web. Může to být homepage, produktová stránka nebo třeba blogový článek. Část firem ale vytváří speciální landing pages zaměřené na konkrétní skupinu zákazníků nebo konkrétní klíčové slovo, které vyhledávají.
Pokud například firma vyrábí bazény, vytvoří sezónní landing page, kde připomene nejlepší čas na objednávku bazénu, aby se v něm zákazníci mohli v létě koupat, a přidá objednávkový formulář. Landing page pak může zpropagovat například výkonnostní reklamou.
10. Výkonnostní reklamy
PPC reklamy a reklamy na sociálních sítích jsou jednou z nejoblíbenějších metod získávání leadů, protože jich dokážou v krátkém čase přilákat velké množství. Na druhou stranu neposilují růst zakázek dlouhodobě, takže je vhodné kombinovat je například s vylepšováním organické návštěvnosti, viz bod 1.