O tom, jak vybrat CRM, jsme už psali. Sepsali jsme také velké srovnání nejlepších CRM systémů. Dnes se podrobně podíváme na srovnání Raynetu a HubSpotu.
Raynet je nejoblíbenější CRM v Česku, které roste společně s uživateli. Proto je vhodné pro malé, střední i větší firmy. Svým klientům zjednodušuje práci od roku 2004, kdy jej založili čtyři ostravští ajťáci s láskou k programování a obchodu. Intuitivní design a výkonné funkce pro zefektivnění obchodních procesů jsou alfou a omegou Raynetu. A protože se chce stát světovou špičkou v polidšťování software, zakládá si na skvělé zákaznické podpoře.
HubSpot je velké cloudové řešení, které v roce 2006 založili dva absolventi MIT v USA. Jde o robustní a komplexní systém, který nabízí nástroje (huby) pro správu různých firemních procesů, jako je obchod, marketing, zákaznická podpora, obsah, provoz nebo e-commerce. Každý nástroj funguje samostatně a dají se vzájemně kombinovat. Zákazník si tak poskládá řešení na míru pro malé, střední i velké firmy.
Srovnání ceny a funkcí Raynet vs. HubSpot
Srovnávat Raynet a celý HubSpot by bylo jako míchat jablka s hruškami. Zatímco Raynet je CRM pro obchodníky, HubSpot je komplexní soubor různých nástrojů, které se vzájemně kombinují. Aby mělo porovnání smysl, srovnáme Raynet CRM s částí HubSpotu Sales Hub, která nabízí to podobné jako Raynet.
Přehled funkcí a srovnání cen obou CRMek vidíte v tabulce:
Raynet | HubSpot | ||
---|---|---|---|
| Cena za uživatele měsíčně (při měsíčních platbách, různé plány) | 390 až 1 590 Kč | 0 až 3 750 Kč |
| Zkušební verze zdarma | ✅ | ✅ |
| Poplatek za onboarding | ZDARMA | 35 700 až 83 300 Kč |
| Zákaznická podpora v češtině | ✅ | ❌ |
| Telefonická podpora | ✅ | ✅ |
| Návody a edukační materiály v češtině | ✅ | ❌ |
| Mobilní aplikace | ✅ | ✅ |
| Sdílený kalendář přímo v CRM propojený s obchodními daty | ✅ | ☑️ |
| Elektronické podepisování dokumentů a smluv | ✅ | ✅ |
| Automatizace rutinních činností / workflows | ✅ | ☑️ |
| AI | ✅ | ✅ |
| Počet jazyků v aplikaci | 7 | 14 |
| Vlastní šablony pro dokumenty | ✅ | ✅ |
| Plně konfigurovatelný detailní pohled záznamů | 🔜 | ☑️ |
Obchodní nástěnka pro vizualizaci a management obchodních případů / dealů | ✅ | ✅ | |
Přehledné analýzy – Prodejní trychtýř, vývoj prodeje, vývoj zisku, odhad prodeje a mnoho dalších | ✅ | ☑️ | |
Podrobnosti o kontaktech včetně historie komunikace s klienty | ✅ | ✅ | |
Osobní e-mailový inbox | ☑️ | ❌ | |
| Hodnocení Capterra | 4,9 ⭐ | 4,5 ⭐ |
| Hodnocení G2 | 4,7 ⭐ | 4,4 ⭐ |
Která funkce se zákazníkům nejvíc líbí (G2) | Správa kontaktů a klientů | Správa leadů |
*Ceny jsou převedeny do CZK z EUR nebo USD podle kurzu ČNB pro den 13. 12. 2024.
Uživatelské prostředí a jednoduchost používání
Raynet i HubSpot se řadí mezi uživatelsky nejpřívětivější CRM na trhu, obchodníkům i manažerům se dobře používají. U Raynetu je zachování jednoduchosti jednou z nejvyšších priorit vývojářů a k většině funkcí se uživatelé dostanou na pár kliknutí. To je motivuje k pravidelnému používání systému a správnému zadávání obchodních dat, což je pro efektivní používání CRMka klíčové.
U HubSpotu záleží na tom, kolik funkcí využíváte. Pokud si z HubSpotu uděláte komplexní nástroj, může se intuitivnost v množství funkcí vytratit.
Raynet nabízí i různé vychytávky, které ještě víc zjednoduší každodenní práci a které uživatelům HubSpotu můžou chybět:
1) E-mailový inbox, který nahradí jiné schránky
„Přála bych si, aby existovala e-mailová schránka pro jednotlivé obchodníky, a ne jen sdílená schránka. Musíme tak spoléhat na Gmail i Hubspot, ale raději bychom 80–90 % času strávili prací přímo v Hubspotu,“ uvádí uživatelka HubSpotu Kimber-lee J.
V HubSpotu totiž máte jen sdílenou schránku pro celou firmu, která spojuje komunikaci s klienty z různých kanálů do jednoho. Hodí se například zákaznické podpoře, která řeší požadavky od klientů. Pro individuální komunikaci se zákazníky ale musí obchodníci překlikávat do své osobní e-mailové schránky mimo HubSpot.
Naopak Raynet má funkci Inbox, která plně nahrazuje práci v e-mailové schránce jako Gmail, Outlook, Thunderbird a další. Veškerou e-mailovou komunikaci s klienty tak vedete přímo z CRM. Zároveň se automaticky buduje historie komunikace u klienta v adresáři.
2) Sdílený kalendář propojený s obchodními daty
V Raynetím kalendáři si zobrazíte agendu všech členů týmu – snadno tak naplánujete interní meeting či schůzku s klientem, protože vidíte, kdy má kdo čas. Všechny události v kalendáři rovnou napojíte na relevantní záznam v CRM.
HubSpot sdílený kalendář nenabízí. Pokud chce obchodník využívat kalendář a plánovat si schůzky přímo v CRM, musí systém propojit s vlastním externím kalendářem. V HubSpotu ale ani tak není místo, kde byste viděli dostupnost všech kolegů.
3) Hromadné označení a úpravy záznamů
Záznamy v Raynetu snadno upravíte pomocí hromadného označení – seřadíte si je podle daného kritéria, kliknete na první záznam a s podržením klávesy SHIFT vyberete poslední záznam. Označíte tak všechny od prvního do posledního označeného. Naráz přiřadíte nové leady obchodníkovi, nebo hromadně upravíte záznam u více klientů.
V HubSpotu tato funkcionalita chybí, což může práci zpomalit.
Přizpůsobení českému prostředí
Obrovskou výhodou Raynetu pro české obchodníky je to, že je celý v češtině. HubSpot momentálně nenabízí českou verzi a nemá českou zákaznickou podporu ani vzdělávací materiály.
Raynet nabízí v češtině:
- uživatelské prostředí,
- zákaznickou podporu,
- školení uživatelů,
- implementační podporu,
- konzultace v terénu,
- produktové novinky,
- offline eventy,
- i veškeré vzdělávací materiály.
Pokud češtinu nevyžadujete a zvládnete pracovat se systémem v angličtině, budete spokojeni i s HubSpotem.
Nicméně čeština v Raynetu přináší českým obchodníkům i další výhody:
- Celý software je přizpůsobený českým zákonům.
- Školení, akce, články a další vzdělávací materiály vychází z českého obchodního prostředí, které je pro uživatele relevantní.
- Uživatel zná použitou obchodní terminologii, takže nemusí tolik používat nápovědu či komunikovat s podporou.
- Zaškolení je v rodném jazyce většinou rychlejší.
- Obchodníky nelimituje, pokud je angličtina jejich slabší stránkou.
V Raynetu také najdete řadu nativních integrací (propojení zvládnete sami bez ajťáka) na české nástroje pro e-mailing, fakturaci nebo účetnictví, které v HubSpotu nejsou a které obchodníci v Česku používají. S Raynetem tak propojíte nástroje jako:
- Quanda
- Ecomail
- iDoklad
- Pohoda
- Fakturoid
- Shoptet a další.
Prohlédněte si seznam všech integrací dostupných v Raynetu.
Integrace samozřejmě nabízí i HubSpot. V množství nástrojů logicky najdete ty mezinárodní, ne ryze české nástroje.
Srovnání cenových plánů
Plán Free HubSpot
Ve free CRMku od HubSpotu najdete základní funkce jako správu kontaktů nebo dealů. Další práce s obchodními daty má své limity – k dispozici máte například jen omezené množství obchodních analýz a můžete spravovat pouze jeden prodejní trychtýř. Plán zdarma je omezen na dva uživatele. Z CRMka exportujete maximálně pět dokumentů měsíčně, navíc s logem HubSpotu.
Free verze HubSpotu nemá zákaznickou podporu, odkázáni jste jen na online návody. Ty má ale HubSpot kvalitně zpracované, stejně jako blogové články s tipy z praxe, videonávody, nebo bezplatné kurzy HubSpot Academy. Všechny materiály jsou v angličtině.
V Raynetu plán zdarma nenajdete.
U softwarů obvykle platí, že free verze slouží jako vstupní brána k přechodu na placenou variantu. U Raynetu můžete vyzkoušet plnou verzi CRM na 30 dní zdarma, a to bez zadávání platební karty a dalších závazků.
Základní plány srovnání
I nejnižší placený plán HubSpotu Starter za 500 Kč za uživatele měsíčně má omezené funkce. Chybí například vlastní automatizace, komplexní reporting nebo správa oprávnění pro více týmů. V plánu jsou nastavené limity, které uživatele mají motivovat k přechodu na vyšší plán.
Pokud například v plánu Starter používáte online podepisování, můžete podepsat 10 dokumentů měsíčně. Pokud si chcete nechat podepsat 11. dokument, nabídne vám HubSpot přechod na plán Professional za 100 € měsíčně za uživatele – podpisy navíc si ale stejně musíte přikoupit. Právě tyto limity nejčastěji kritizují uživatelé v recenzích.
Raynetí plán Start je oproti tomu plnohodnotným řešením pro jednotlivce a malé obchodní týmy do 3 uživatelů. Zaplatíte 390 Kč měsíčně za uživatele a najdete v něm třeba vlastní automatizace. Online podepisování je také omezené počtem dokumentů, při překročení ale nemusíte navýšit celý plán, pouze dané rozšíření. Pokud narazíte na limit základního plánu (například v počtu uživatelů), budete vyzvání k přechodu na vyšší plán za 890 Kč měsíčně za uživatele.
Všechny funkce, které obsahuje plán Start od Raynetu najdete v ceníku.
Výhodou Raynetu je i to, že nedostupné funkce vám v systému nepřekáží – právě pro zachování jednoduchosti systému. V hlavní nabídce vás bude lákat k navýšení poze e-mailový inbox dostupný až od plánu Professional. V HubSpotu vidíte větší množství funkcí, které nemůžete v nižším plánu použít.
Plány Professional a Enterprise srovnání
Prvním plnohodnotným plánem se všemi funkcemi, které obchodník potřebuje, je v HubSpotu plán Professional za 2 500 Kč měsíčně za uživatele. Nabízí komplexní práci s leady a reporty i vlastní automatizace. Limity jsou realistické a v kombinaci s dalšími huby může být CRM od HubSpotu dobrým řešením pro velké firmy (i kvůli ceně, se kterou se pohybuje mezi těmi spíš dražšími).
Plán Enterprise v HubSpostu si můžete lépe přizpůsobit, nabízí vlastní reporty a také vyšší míru zákaznické podpory. Stojí od 3 750 měsíčně za uživatele.
V Raynetím plánu Professional za 890 Kč měsíčně za uživatele najdete také všechny funkce, které se obchodníkům mohou hodit. Limity plánu jsou dostatečné pro běžné fungování týmu a pokročilé funkce budou vyhovovat i firmám se složitým obchodním procesem.
V Raynetu si můžete v plánu Professional vytvořit až 1 000 různých obchodních nástěnek pro různé typy obchodu a můžete používat e-mailový inbox přímo v CRMku. Usnadní vám plánování interních i klientských schůzek. Podívejte se na všechny funkce Raynet Professional.
Enterprise plán v Raynetu stojí 1 590 Kč měsíčně za uživatele. Oproti Professional má implementační podporu zdarma, dostanete dedikovaného account managera a získat můžete i pokročilé bezpečnostní funkce jako Strom viditelnosti nebo Single Sign On (SSO).
Vstupní investice vs. další poplatky
Získat informace o ceně HubSpotu není úplně snadné. Kolik nakonec zaplatíte, uvidíte například při sestavování balíčku z více hubů až v podrobnostech k platbě. Mohou vás tak překvapit povinné jednorázové poplatky za povinná zaškolení za každý hub zvlášť, která stojí kolem 50 000 Kč za jedno. Menší týmy s nižším rozpočtem může taková cena zaskočit.
Pokud se rozhodnete pro plán Professional, i při měsíčních platbách se musíte zavázat na celý rok. Informace je ale v ceníku dost upozaděna.
Oproti tomu v ceníku Raynetu najdete informace o ceně a funkcích na jednom místě. Nikde na vás nečíhají skryté povinné poplatky a ani u vyšších plánů se nemusíte upsat na celý rok. Od zákaznické podpory i obchodníků dostanete všechny informace o tom, co cenové plány obsahují, kolik stojí rozšíření nebo co zaplatíte navíc za doplňkové služby jako importy či integrace na míru.
Postup do vyšších plánů
U komunikace s obchodníky ještě zůstaneme. Když si prohlížíte na webu HubSpotu nějakou funkci, nebo kliknete na tlačítko neaktivní funkce v menu, obratem dostanete e-mail od obchodníka, který vám ji chce představit. Časté připomínání navýšení plánu nebo přikoupení dalšího hubu uživatelé uvádí v recenzích. To stejné platí pro telefonáty, pokud HubSpotu poskytnete telefonní číslo.
Některé zájemce o CRM může tato strategie přesvědčit a pomůže jim rozhodnout se, co chtějí pořídit. Jiné ale odradí, zvlášť pokud si radši chcete funkce a plány prostudovat sami a až pak se sejít s obchodníkem.
Raynet si zakládá na komunikaci ve stylu customer success, tedy obchodník vám pomůže vymyslet co nejlepší způsob využívání Raynetu pro váš úspěch. Nesnaží se prodat co nejvíc funkcí, spíš vám podat pomocnou ruku. Navrhne vhodný cenový plán a doporučí funkce, které budete či naopak nebudete potřebovat vzhledem k vašemu oboru či obchodnímu procesu.
Raynet nebo HubSpot
Největší síla HubSpotu je v kombinování více nástrojů (hubů). Proto se hodí pro větší firmy s potřebou komplexnějšího řešení. Od plánu Professional a v kombinaci s dalšími huby například pro marketing či zákaznickou podporu zjednoduší fungování napříč týmy. S počtem hubů se samozřejmě zvyšuje i cena a prodlužuje se proces nastavení a zaškolení.
Nižší plány HubSpotu využijí jednotlivci nebo start-upy pro rychlé nastartování obchodního procesu. Výhodou je i Free plán, do které se tyto malé týmy v pohodě vejdou.
Pokud už jiné nástroje využíváte a hledáte jen CRMko, sáhněte spíš po Raynetu. Vyniká množstvím funkcí dostupných za méně peněz a ostatní nástroje s ním snadno propojíte pomocí nativní integrace, API nebo externích integračních platforem jako Make či Zapier. Výhodou Raynetu je i zákaznická podpora v češtině.
Raynet se hodí spíš pro malé a střední firmy. Díky jednoduchosti si na něj všichni rychle zvyknou a začnou v něm pracovat bez nutnosti složitého nastavování a zaškolování. Dostatek funkcí za příznivou cenu má Raynet i pro střední a větší firmy s nižším rozpočtem. Díky širokým možnostem přizpůsobení a integrací si CRMko upravíte podle svých potřeb i ve větším týmu.
| RAYNET | HUBSPOT |
---|---|---|
Výhody
|
|
|
Nevýhody
|
|
|
V každém případě si CRM nejdřív vyzkoušejte, ať sami vidíte, jak se vám s ním pracuje, Slouží k tomu demo verze zdarma.