Prodeji se nevěnují pouze obchodníci, ale i cukrářky nebo programátoři crm. Michal Musil z GrowJOB Institute, se kterým rozjíždíme video seriál SALESMAJSTR, vám v tomto článku ukáže, proč jsou obchodnické dovednosti pro život stejně důležité jako angličtina nebo kritické myšlení.
Když se řekne prodej
Prodej je klíčovou esencí každého podnikání, ale většina z nás nemá ráda, když nám někdo něco prodává. Dan Pink ve své knížce Prodávat je lidské publikoval vlastní výzkum, ve kterém se ptal přibližně 9 000 lidí v USA a Evropě, co se jim vybaví, když se řekne prodej.
Nejčastěji zaznívala slova:
- překupník ojetých aut,
- tlačivý,
- kufřík
- nebo oblek.
Ze všech asociací bylo 20 s negativním emočním nábojem a pouze 5 s pozitivním.
Prodej se týká všech
Ve stejném výzkumu se Dan Pink ptal, kterým činnostem se v práci nejčastěji věnují. Dle očekávání zjistil, že nejvíce času tráví administrativou a hned poté činnostmi jako vysvětlování, prezentování, ovlivňování či vyjednávání, což jsou formy prodeje. Výsledky tedy napovídají, že ač je nám prodávání nepříjemné, všichni se mu v životě do určité míry věnujeme.
Zároveň bylo zajímavé, že těmto obchodním dovednostem lidé přisuzovali největší důležitost pro jejich pracovní výsledky a profesní růst. Dovednosti související s obchodem se dnes řadí spolu s angličtinou či kritickým myšlením mezi takzvané meta dovednosti, které potřebujeme k úspěchu v jakékoliv profesi – od učitele až po technika. Vhod navíc přijdou i v soukromém životě, ať jste zrovna na úřadě, na poště nebo rezervujete stůl v restauraci.
Pokud váš vnitřní hlas tvrdí, že prodej je pouze pro obchodníky, neposlouchejte ho.
Čím víc know-how, tím víc obchodník
Pokud chcete nabrat obchodnickou inspiraci za hranicemi on-line světa, navštivte náš SalesMajstr MeetUp. Poslechnete si inspirativní přednášky, nasbíráte know-how od osobností ze světa obchodu a navážete vztahy s kolegy z byznysu.
Tento první MeetUp pro všechny obchodníky a další nadšence ze světa prodeje proběhne už 5. března.